Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Elektromagnetický parkovací asistent

7

Moje auto (Škoda Fabia 2) z výroby bohužel nedisponuje parkovacími senzory. Ačkoliv je většinou nepotřebuji (mám zrcátka), tak se někdy hodí signalizace, jestli za autem, třeba v mrtvém úhlu není sloup, nebo děcko…

Nabízí se hned několik možností dodatečné instalace. Originální parkovací asistent je nejlepší a „nejčistší“ řešení, které však bohužel nepřipadá v úvahu z důvodu vysoké ceny. Vzdálenost k překážce se zobrazuje na displeji rádia.

Originální parkovací asistent Škoda (toto není verze z Fabie)

Ekvivalent k originálu je ultrazvukový parkovací asistent, jehož cena se pohybuje zhruba od $15 (4 ultrazvukové snímače) do $60 (8 ultrazvukových snímačů). Ten má většinou jednoduchý displej, který zobrazuje vzdálenost a směr k překážce. Displej, snímače a napájení od žárovky (zpátečky) je připojeno do řídící jednotky. Je tedy problém s drátováním (né složitým, ale je potřeba jít až k palubní desce) a umístěním displeje do zorného pole řidiče. Navíc je třeba vyvrtat díry do nárazníku, což je pro mě zdaleka největší překážkou.

Ultrazvukové parkovací senzory

Další možností je parkovací kamera od nějakých $15 . Drátování je podobné jako u ultrazvukového asistenta. Možné je pořídit bezdrátovou kameru, cena je pak samozřejmě vyšší. Kamera může být schovaná v rámečku RZ, nebo v osvětlení RZ. Mám zkušenost s bezdrátovou kamerou, která při zapnutí rušila rádio a chvíli trvalo, než se aktivuje displej. Tou dobou je už většinou zaparkováno…

Parkovací kamera s monitorem ve zpětném zrcátku

A konečně poslední možností je Elektromagnetický parkovací asistent v ceně okolo $10. Ten, řekl bych, není tak běžný pro několik svých nevýhod. Detekuje pouze překážky, které se pohybují (detekuje pouze, pokud je auto v pohybu). Neukazuje z jakého směru se blíží překážka a navíc detekuje na kratší vzdálenost (cca 0,7 m) než ultrazvukové snímače. Obrovská výhoda však je, že není nutné vrtat do nárazníku díry na snímače. Anténa parkovacího asistenta se jednoduše nalepí na vnitřní stranu nárazníku, připojí se napájení a pípák a je hotovo. A protože já nechci vrtat do nárazníku objednal jsem z Číny tento parkovací asistent.

Elektromagnetický parkovací asistent

Vnitřek řídící jednotky

Řídící jednotka s kablíkem k anténě – zakončený fastonem

Kalebáž s pípákem a srolovaná anténa (samolepící Al fólie)

Nejprve jsem si parkovací asistent vyzkoušel „nanečisto“. Připojil jsem k řídící jednotce (ŘJ) rozbalenou anténu, pípák a napájení. Asistent bez problému reagoval na přiblížení ruky. Je tedy možné ho nainstalovat na auto.

Jako první je potřeba demontovat zadní lampy. Pod kažou jsou dva šrouby Torx. V zadní části pod nárazníkem se nachází tři plastové nýty, ty jsou bez problémů vyjmout pomocí kleští. Dále jsou o obou podběhách 4 šrouby Torx. Ty je vhodné očistit od bláta a prachu a poté vyšroubovat. Tři jsou v pohodě, čtvrtý je schovaný pod plastem a na jeho odmontování je nutné mít slabý šroubovák. Nárazník se sundá tak, že se vyklapne z plastových západek směrem do boku od auta. Poté stačí zatáhnout dozadu od auta a nárazník je dole. Ten je nutné umýt a odmastit.

Červeně jsou naznačena místa, kde je nutné nárazník povolit

Protože mám couvací světlo pouze vpravo připevnil jsem anténu tak, aby měla konektor na pravé straně v dosahu kablíku z ŘJ. Anténu jsem nezkracoval, protože to nebylo potřeba. Případné zkrácení není v návodu zmíněno a nevím, jestli by to nějak zásadně ovlivňovalo funkci snímání. Myslím, že zkrácení např. o půl metru by nemelo mít na funkci vliv.

Nárazník s nalepenou anténou

Detail nalepené antény. Červeně jsou označena místa, kde jsou šrouby.

ŘJ jsem provizorně umístil do kufru. Neplete se mi tam, takže ji tam asi nechám. Kablík k anténě jsem protáhl větracím otvorem, napájecí kabel jsem připojil do lampy na zpátečkovou žárovku. Drátky k žárovce jsem přestřihl napojil dráty k ŘJ a spájel zpět dohromady. Spoje jsem zaizoloval smršťovací bužírkou.

Citlivost můžete vidět na videu níže. Na kovovou tyčku a ruku reaguje cca na 40 cm, u kovových předmětů je citlivost větší. Mě tedy dosah plně dostačuje.

EDIT: Při rychlejším couvání někdy začne hlásit překážku za autem. Ale to opravdu jen u rychlého couvání, kde by byl parkovací asistent stejně k ničemu.

 

 

  1. Radek Pavelka Radek Pavelka

    Dobrý den,
    předně bych chtěl pochválit za moc pěkný článek! Velmi mě tento výrobek zaujal především svou cenou a nedestruktivní montáží. Zajímalo by mě, ale pár drobností. Jak je to s funkčností pokud je nárazník mokrý nebo od sněhu? Nedochází k falešným detekcím? Z videa mi připadá, že pípák není příliš hlasitý, je ho dobře slyšet dopředu, když se umístí někam do kufru?
    Předem děkuji za odpovědi.
    S pozdravem Pavelka

  2. Peťan: S vodou, ani sněhem žádný větší problém není. Parkuju auto venku a rozhodně neometám nárazník 🙂 Jediný, kdy je menší spolehlivost, tak pokud rychle couvu. To se pípák spustí i když za autem žádná překážka není. Zřejmě to ovlivňuje proudící vzduch, případně houpání auta… Ale na to, na co je podle mě určen – na pomalé (běžné) couvání na parkovišti – funguje perfektně. Hlasitosti pípáku bych se rozhodně nebál. Na videu je pípák zabalenej v izolepě a pod hadrem, aby nebyl tolik slyšet. Z kufru auta ho slyším i tak.
  3. gogin gogin

    Dobrý den,
    tak jsem to nechal nainstalovat. Po prvních testech se zdálo, že je vše OK. Ale není a nevím (ani servis), kde hledat chybu. Po jednom dnu to přestalo fungovat. V servisu se dotkli konektoru, trochu potáhli za dráty a už to zase jelo. Po dnu, kdy to fungovalo, už to zase mlčí. Při zařazení to asi po 1–2 vteřině jednou pípne (jednotka se ohlásí) a pak už nic. Nevím, kde hledat chybu. Poradíte? Děkuji

  4. gogin gogin

    Tak už mohu problém zpřesnit.. Nefunguje to jenom za dnů s vyšší vlhkostí vzduchu (déšť, mlha apod.). Pokud je sucho, je vše OK. Kde hledat problém, zapojené je vše jako ve vašem popisu. Poradíte? Děkuji

  5. Peťan: Zkusil bych ti krabičku rozdělat a mrknout, jestli uvnitř není nějaký studeňák, nebo tak něco (přerušený drát, špatný spoj, …). Dál bych koukll na konektory. Eventuálně bych desku zalakoval proti vlhkosti.
  6. Jiri Jiri

    Dobrý den, chtěl by také namontovat tyto senzory, akorát mě zajímá zda anténa může být nalepená v blízkosti železné výztuhy nárazníku či se jí dotýkat, zda to neovlivní snímaní. Děkuji.

  7. Peťan: Myslím, že v návodu bylo, že by se to nemělo montovat blízko kovových částí auta. Já to mám na plastovém nárazníku, který je od ocelových částí kousek (10 cm?) a funguje to v pohodě.
  8. Jiri Jiri

    [4] Jiri:
    Zdravim, senzory jsem namontoval, muzu potvrdit pana Gogina, ze jak zaclo prset a vyjel jsem tak senzory nefunguji(jednotku je v suchu v kufru a po odpojeni antenu reaguje). Kdyz jsem je montoval tak jsem antenu na narazniku prelepil stribrnou paskou jeste, nevim jestli to byl dobrej napad. Vy jste antenu nejak prekryval? Dekuji.

  9. Peťan: Pásku jsem ničím nepřekrýval. Jenom jsem ji nalepil a připojil. Mě to funguje. Jednou se mi stalo, že senzor nereagoval. Ale už nevím jaké bylo počasí. Myslím ale že jsem měl tehdá celej nárazník zabalenej do sněhu, takže byla funkce omezena. Nevím, jestli jsem spoj kablík-páska zatavoval do smršťovačky.
  10. mic mic

    Ahoj, dle mého bude důležitá ochrana spoje anténa/kablík. Smršťovačka není vhodná – použijte vulkanizační pásku (tzv žužlovačku). Jednotka sice reaguje na změnu pole, ale citlivost zesilovacích obvodů bude nastavená na určitou impedanci…
    A rozhodně bych anténu nepřelepoval pokovenou páskou. :))

  11. Peťan: Jen pro info – existuje i smršťovačka plněná lepidlem- ta pak spoj „vodotěsně“ utěsní. Jinak samovulkazinační páska bude taky OK..
  12. Dandy Dandy

    Děkuji za velice podrobný článek! Akorát se mi zda, že pokud máte v autě 2din autorádio, tak je už lepší si pořídit kameru tohoto typu: https://www.2din.cz/…vaci-kamery/ je to příjemnější 🙂

  13. Peťan: No, nevím, jestli to není spíš reklama…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *