Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Oleje, benzíny a podobně

22

Každý motor, ložiska, převodové skříně a bůhví co ještě je potřeba mazat. Na trhu je nepřeberné množství olejů a vazelín… takže čím to vlastně namazat?

Mazání motoru

Začneme tím nejdůležitějším a tím je olej do benzínu. Olej se přidává do benzínu pro dvoutakty, protože se používají obě strany pístu. Olej maže klikovou hřídel, potom i samotný válec a píst.

Na obrázku je vidět pracovní cyklus dvoutaktu.
Nejdřív se benzín (s rozpuštěným olejem) dostane ke klikové hřídeli a poté je přepuštěn kanálkem do horní části pístu, kde se spálí. Nelze použít olejovou náplň jako u čtyřtaktu, protože by se do oleje namíchal benzín, a poté se spálil. Motor by běžel bez mazání a po nějaké době by se zadřel.

Dřív se k mazání používal běžně dostupný olej pro dvoutakty M2T. Mísil se s benzínem v poměru 1:33 (při záběhu 1:25). Je to to nejlevnější co můžete koupit. Málo maže, čoudí a karbonuje výfuk. Takže časem sníží výkon – výfuk je potřeba vyčistit.

Já sám používám olej Mogul TSF v poměru cca 1:40. Jede v pohodě a ještě jsem motor nezadřel 🙂 Je vlastně skoro jedno, jaký olej použijete. Hlavní je aby byl pro dvoutaktní motory. Samozřejmě i zde (částečně) platí čím dražší – tím lepší. Pak můžete mazat v nižším poměru. Někteří používají i pro Bebetty oleje Shell třeba za 4kila. Sice mažou v poměru 1:50, ale tolik peněz vrazit do Babetty, to se mi nechce…

Kvality 2T olejů podle klasifikace
APi TA Kdysi dávno tím bylo značeno M2T (nejhorší)
APi TB Současné M2T (dá se použít ale nic moc)
APi TC (JASO FB) – Kvalitní minerální olej do 2taktů. (vhodné)
APi TC (JASO FC) – Ještě kvalitnější minerální olej do 2taktů (vhodné)
APi TC+ Zbytečně vyhozené peníze
Autor tabulky je Dawid.cz

Mazání převodovky

I když má Babetta hlavní převod vedený řemenem, nějaký kolečka tu přece jsou. V převodové skříni je mimo jiné volnoběžka, kterou je potřeba mazat. Na boku motoru jsou šroubky pro plnění a kontrolu oleje.

Do převodovky se vejde 0,08l oleje. Je dobrý ho nalévat po napouštěcí šroub a jakmile z něj začne téct olej, trochu Babettu naklonit aby trošku vyteklo. Aby byl olej nějaký ten milimetřík pod vypouštěcím šroubem. Zamezíte tím vytékání oleje do řadící spojky. Výrobce doporučuje olej M6A (litr stojí asi 60 Kč), nebo pokud jezdíte i v zimě tak řidší M3A. Je to kvůli volnoběžce která by za snížených teplot nemusela fungovat tak, jak má. Já používám olej PP80 (litr za 70 Kč) a není s tím problém.

Oleje do převodovky
M6A Výrobcem předepsaný
M3A Výrobcem předepsaný do nižších teplot (řidší)
PP80 Převodový olej – vhodný pro nižší teploty
PP90 Převodový olej – vhodný pro vyšší teploty

Bowdeny

Do bowdenů kápněte nějaký řidší olej. V životě jsem to nemazal… takže asi tak…

Řetěz

Řetěz je taky dobré něčím máznout aby nekorodoval, nebo nedej bože nerezavěl… Jenže když ho namažete, tak se na něj zas bude lepit prach a všelijakej bordel… Je to dilema, jenže mazat se to musí. Nejlepší je použít mazivo přímo na řetěz, nebo starý dobrý WDčko. Řetěz je nutné očistit od nečistot a trochu namazat.

Benzín

A teď tu máme opravdu dilema. Jezdit na Special 91, nebo Natural 95, nebo by byla lepší nějaká Verva 100 nebo ještě něco lepšího? Rovnou na nějaký vysokooktanový benzíny a podobný specialitky zapomeňte. U Babetty to je k ničemu, protože ten výkon tam prostě z ničeho stejně nedostanete.

Takže co 91, nebo 95?
Někdo říká 91, někdo 95… Lejte tam co chcete. V době olovnatých benzínu se do motorky lilo co bylo. A to byl Special. Ten obsahoval olovo, kterým se u starých aut mazaly sedla ventilů. Jenže materiály už trošku pokročily a tak to dnes už není potřeba. Navíc v benzínu už není olovo ale nějaký aditivum. A hlavně. Babetta nemá žádný ventily, tudíž žádný sedla, tudíž když do toho nalejete 95ku nic se nestane. Dneska kloudně stejně nic jiného neseženete.

Hlavně do benzínu nezapomeňte přidat olej (viz výše). Pokud přidáváte olej z flašky přímo na benzínce, tak je lepší nalévat nejdřív potřebné množství oleje a pak benzín. Líp se to promíchá.

K výpočtu kolik oleje potřebujete do určitého množství benzínu můžete použít program Poměr.

  • Do sudu je potřeba namíchat benzín s olejem v poměru 1:33 (1 díl oleje, 33 dílů benzínu). Přitom máme k dispozici 4,85 litru oleje.
  • Kolik bude potřeba benzínu?
  • V programu nejdříve zvolíme vhodný poměr (vybráním ze seznamu Přednastavených poměrů, nebo ručním zadáním vlastního poměru)
  • Do příslušné kolonky (bylo zadáno 1:33, takže na první kolonku připadá 1 díl, tedy na olej) zadáme objem oleje.
  • V druhé kolonce („Druhá položka“) se zobrazí potřebné množství benzínu, tedy cca 160 l
  • Dohromady vznikne 160,05 + 4,85 = 164,9 litrů směsi benzínu s olejem.
  1. Jirka Jirka

    Blbost. Celej život provozuju Babetu na M2T v poměru 1:40 a pohoda. Žádnej sasviněnej výfuk, ani zadřenej motor, svíčka taky v pořádku (jednou za půl roku jí vodrbu kartáčem a odmastim.

  2. Tomáš Tomáš

    1:33 velka blobost. A pouzivám do babetty olej M2T v pomeru 1:50 a spokojenost Ujel jsem uz 5500 km a bez čištěni výfuku. poměr 1:33 se dava v záběhu Tak asi tak

  3. Peťan: Tohle jsou informace přímo ze servisního manuálu na Babettu 210. Samozřejmě, že jde mazat i míň. Ale výrobce udává, zřejmě kvůli životnosti, tento poměr.
    Jinak, taky jsem už nějakej ten tisíc najel 🙂 Ale teď najetá vzdálenost upadá na úkor tohoto 😀
  4. Tomáš Tomáš

    No já vím na internetu se někde píše po zábehu 1:50 a nekde zase 1:33. Podle výrobce je to 1:33 ale po revoluci už doporučil 1:50. Ale je to dobře, že jde mazat 1:50 alespon se to tak nezanáši. A tamta toje mašina je opravdu pěkná

  5. Peťan: Možná měl novější olej lepší vlastnosti než dřív. Jinak dík 🙂
  6. Tomáš Tomáš

    Nemáš za co. Je to možný ,že měl novější olej lepší vlastnosti. Já jsem našel na youtube že nějaký borci měli na nádrži napsáno Záběh 500km 1:33 po záběhu 1:50(olej M2T) i na forumu to nekdo psal. Ja jsem na netu videl dva obrázky na odkazu :http://www.motorkari.cz/forum-detail/?… cus BABETTÁK TOM

  7. Tomáš Tomáš

    Je možný, ze mel novějši olej lepši vlastnosti ale ja stávající M2T dávám do babetty v poměru 1:50(po záběhu) a uz ujela na to asi 6000 km a vse v poradku tak nwm co myslíte ????

  8. Michal Michal

    Nejezdíte někdo na ethanol?

  9. Peťan: No, myslím, že ethanol má ještě menší mazací schopnosti než samotnej benzín. Takže by bylo určitě potřeba víc oleje, takže by se to asi moc nevyplatilo. Můžeš to zkusit a dát vědět, jak to dopadlo 🙂
  10. Michal Michal

    [9] Michal: Tak musím říct, že na ethanol jezdí suprově. Jako, když chytla druhou mízu.

  11. František František

    Dobry Den.Já používám do Babety benzin OMV Maxxmotion 100.A do nej Dávám Olej olej STIHL HP.Babeta jede nádherne vše je bez problemu.Je to trochu drahé ale já zastávám názor,ze chci od Babety at mě všude bez problémů doveze tak jí dám to nejlepší co je dostupné na trhu.Mozná si řeknete je to přehnané nebo je blázen.Dávám ji každej rok do servisu na kontrolu,rekli mi že v takovem stavu jakou ji mám že to se už nevidí.Mám na ní najeto 5600km je pravda po laku,ale je jak když bych ji včera koupil.

  12. Peter Peter

    Zdravim. Chcem sa opytat či môžem dat tento olej http://www.husqvarna.com/…ny-olej,-ls/ do bezinu. Kupil som babetu ale neviem aky olej tam daval predošli majitel. babeta ma 5200 KM.Ďakujem.

  13. Peťan: Jo, tenhe můžeš. Taky sem-tam používám Husqarňáckej.
  14. Peter Peter

    Aj ked sa tam daval predtym M2T ???

  15. Peťan: To vůbec ničemu nevadí. Tenhle olej je kvalitnější, takže to motoru nebude vadit.
  16. Petr Petr

    Co se stane když je v benzimu moc oleje ?

  17. Peťan: Bude ti to hulit a zasere ti to vejfuk.
  18. Petr Petr

    Jakou značku olej mám používat?Prý ten motor je po generalce kupovali jsme ji s přítelkyní před měsícem

  19. Babetta 210 Babetta 210

    Používej MOGUL 2T (SAE 40, APi-TB), koupíš na benzince (Benzina, EuroOil, atd.). V záběhu maž 1:25, po záběhu 1:33.

  20. Petra Petra

    Petra.
    Dobrý den Vážení pánové.Tak já za sebe a mé tři Babetty doporučuji český olej Mogul TS -2 T.Míchám ho 1:33,čímž prý nic nezkazím a svíčky jsou čisté jak ty v kostele.Kouřivost je velmi mírná a kdyby nebyla,je to známka toho,že jsem zapomněla na olej.Jednou se mi to stalo a odnesla to ložiska na klice.Jo jen tak mimochodem 10l kanystr se dá na netu objednat za pouhých 945.-Kč
    Adresa= http://www.oleje-shop.cz/mogul-ts.
    Tak ať se vám kouří-tedy lehce.

  21. Miro miro Miro miro

    Do motoriek jawa napr. Pionier sa pri zabehu dava 1:25 a normálne 1:33…
    Takze všetci čo tu píšete ze to je kravina že vy tam dávate 1:50 tak to je váš problém a váš zvyk. Pomer do jawa je 1:33 nikdo tu nebude presviedčať že to je 1:40-50…

    Peťan: Ono taky záleží na tom, jakej olej tam leješ. Poměr 1:33 je s původním olejem M2T. Novější oleje mají třeba lepší mazací vlastnosti.

    • Karel Karel

      To Miro miro:
      Problém a zvyk je to Váš….
      Je nutné si uvědomit konstrukční rozdíl motoru, a to ložisek – pokud jsou použita kdekoliv bronzová pouzdra(typicky pionýry a všechny JAWY bez úprav po model 350-634), je dostatečné použít přimazání do maximálního poměru 1:43 s lepším olejem, tj.dnes prodávaným, v celé rozsahu táček co Vám dovolí původní karburátor a zapalování.
      V případě Babett bez dekompresoru, 210.100 a novějších je však celá ojnice osazena jehlovými ložiskami, a tak si lze dopřát s optimalizovaným nastavením karburátoru, a výkonným olejem (např. Castrol TTS – JASO FD) i 1:75 – 1:100 bez rizika poškození pohyblivých částí, řekněme do 14.500 chvilkově.
      Tímto mám na mysli provoz po záběhu.
      Do záběhu doporučuji jak Vy 1:20-1:25, velmi vhodné jsou oleje do motorových pil, a po 200 ujetých km se nebát motor, nejdříve z kopce, na moment vytáčet na maximum, a pak hned jej taktéž pod plným plynem zchladit nezapálenou směsí držením chcípáku. Jízda pak vypadá „přískokem vpřed“. Taktéž se patří do záběhu patří seřídit karburátor na silnější směs a přizdechávající volnoběh.

      Oktanové číslo není u babetty vůbec třeba řešit, je-li vyšší než 90, a pokud nezvyšujete kompresi snižováním hlavy, protože přeplňování u babet nefunguje, pokud zásadně nepředěláte válec, či nenaladíte optimálně výfuk – ten seriový je k ničemu. Přívěra není v mých možnostech realizovatelná.

      Babetta mi jezdila 65km/h stále, 75km/h max. Bylo velmi zábavné předjíždět Simsony, scootery a různé italské nabušené padesátky. Bohužel je to i materiálech, takže motor vydrží jednu sezonu v plném výkonu, druhou ve standartním a pak je na repasi. Primární řemen se trhá 1-2 do roka, převodovka vydrží 2 repase motoru. Největší slabinou je tuhost rámu mopedu a brzdy.

      Za poměry oleje dám motor do ohně, v případě čistého benzinu či hexanu, ale ten je třeba mazat více. Nemám však vyzkoušené vlastnosti paliv s přídavkem lihu, dnes běžně prodávaných na pumpách (E5 apod.).

      Závěr – když nevíte proč, mažte raději více než méně, zkazíte toho méně.
      Karel, ing.

    • Sharkus Sharkus

      Nechtel jsem psat ale neda mi to. Zaprve Babetta neti tak uplne jawa a ma jehlova/kulickova loziska a ne treci. Zadruhe neni ani tak rozhodujici mnozstvy ale typ oleje. Dobovy M2 skoro nemaze a zasira karburator. U modernich oleju bych se ridil spise doporucenim vyrobce daneho oleje (esterovy od mogulu ma napr. 50:1 a musim rict ze snim mam zatim nejlepsi zkusenosti. jde to snaze do otacek a chod motoru je kultivovanejsi. a jako bonus necadi a prijemne voni.)

      • Karel Karel

        Právě o tom mluvím – oproti jawám do modelu 634 má pístní čep ne v bronzovém uložení, ale jehlovém.
        Pravda, jednou jsem osazoval bronzové uložení, ale to kvůli vytahanému oku ojnice, a ušetření nákladů na opravu, ale to je jiný příběh.
        Souhlasím s tím, že Mogul FD je výborný olej, nicméně já bych z levných minerálů nechtěl přejít na esterovou syntetiku, prakticky srovnatelnou s Castrol TTS. Obával bych se uvolněného karbonu z čela pístu a hlavy a poškození výbrusu, možná zbytečně. Mám za to, že plně dostatečnými oleji jsou prakticky všechny oleje na okolo 150Kč/l bez rizika poškození motoru v mísení 1:50.
        K.

Napsat komentář: Tomáš Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *