Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Oprava autorádia Toyota Corolla Verso W58810

0

Dostalo se mi na stůl nefunkční rádio z Toyota Corolla Verso, model W58810. Kolega říká, že po zapnutí někdy hraje a většinou se ozve lupnutí v reproduktorech a pak už je ticho. I když nerad opravuju takovýhle věci, rozhodl jsem se rádio alespoň prohlédnout. Třeba mi nějaká závada vyloženě padne do oka…

Samotnou demontáž z auta jsem nedělal, ani neviděl, takže si budete muset poradit sami. Jedná se o 2din rádio se speciálními konektory. Rádio nemá univerzální konektory jako běžný rádia.

Nakonec jsem zjistil, že jsou „studeňáky“ na tranzistorech. Stačilo je přepájet a rádio funguje v pohodě. Upozorňuji ale, že se může jednat o ojedinělou závadu, případně může být závada úplně jiná. Takže vše bez záruky! Pozor na elektrostatický náboj.

Na horní straně rádia je tlačítko výstražných světel a kontrolky, ty lze jednoduše vyklapnout. Celý přední rámeček rádia drží za plastové příchytky na okrajích rádia. Je to asi 12 příchytek po celém obvodu. Ty je potřeba opatrně nadzvednout a přední panel odcvaknout. Panel se vysune směrem dopředu – je připojen na dvou konektorech.

Horní kryt rádia je přišroubovaný dvěma šroubky. Po demontáži krytu je na řadě chladič v zadní části rádia, a šroubky chladiče v levé části rádia (při pohledu zezadu). V pravé části na boku je kovový kryt, pod kterým je páskový vodič. Kryt je nutné oddělat a pásek opatrně vysunout z konektoru. Dalším páskem je připojena deska displeje. Tu doporučuji odpojit přímo na displeji, je tam konektor se zajištěním – stačí zajištění povolit a pásek lze snadno vyndat.

Nakonec se odšroubují šroubky, které drží postranice a samotnou desku. Desku je nutné opatrně vytáhnout. Nyní lze přistoupit k samotné kontrole desky.
V mém případě jsou na tranzistorech Q703, Q723, Q701 a Q707 „studeňáky“. Přílišným zahříváním se porušila struktura cínu a ten vlivem vibrací popraskal. Cín je nutné odsávačkou odstranit a tranzistory přepájet. Doporučuji tranzistory proměřit, jestli jsou OK. Kolem tranzistorů a zdroje A5657N je vidět zažloutlá deska od přílišného zahřívání. Desku je pak potřeba očistit od zbytků tavidla a případně přelakovat.

Při montáži zpět doporučuji na tranzistory nanést teplovodivou pastu. Zlepší se tím přenos tepla do plechového krytu. Zpětná montáž je snadná – rozborka pozpátku. Pozor při nasouvání páskových vodičů zpět do konektorů, aby nedošlo k jejich poškození. Při nasazování předního panelu je taky nutné postupovat obezřetně a panel nasazovat pokud možno co nejvíce rovně – aby nedošlo k poškození konektorů.

Rádio je nyní možné osadit zpět do auta a vyzkoušet. Snad bude fungovat… 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.