Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Oprava komutátorového motoru

1

Tento kompaudní motor (více o různých motorech) od hydraulického agregátu (běží v cyklech, ne trvale) začal „z ničeho nic“ vynechávat. Vyfoukání uhlíkového prachu pomohlo jen na pár dní. Nový motor je nejen drahý, ale je i dlouhá dodací lhůta. Bylo tedy nutné tzv. „stočit“ komutátor. Pokud je motor (tvrdost uhlíků, komutátoru, napětí, zátěž, …) dobře navržen, tak uhlíky i komutátor vydrží i desítky let bez nutnosti zásahu. Nicméně tohle je bohužel celkem běžná záležitost. Zároveň s opravou komutátoru je vhodné vyměnit uhlíky (kartáče), protože ty to už mají stejně za sebou. Doporučuji i vyměnit ložiska. Tímto z motoru neuděláte nový, ale pokud není poškozené vinutí, dostane „druhý dech“… Takže je čas na sehnání náhradního dílu.

Sériový motor 48 V, 3000 W

Štítek motoru

Celý problém vznikne tak, že se vlivem tření a jiskření opotřebovávají jak uhlíky (kartáče), tak komutátor. Lamely komutátoru jsou opálené a některé nepřevádí elektrickou energii. V tom místě se motor neroztočí, případně se může silně hřát.

Uchycení uhlíku

Napojení uhlíků na stator

Chladící ventilátor (poškozený) a ložisko. Ložiska doporučuji preventivně vyměnit

Držák uhlíků (u šroubů jsou přívody ze statoru) a použitý uhlík. Uhlík ještě není úplně na odpis…ale i tak by se měl vyměnit za stejný (velikost a tvrdost), nový.

Zapojení statoru. Slabý vodič vede na dvě cívky zapojené sériově. Silnější vede na druhé dvě cívky zapojené sériově. Mezi nimi je připojen rotor.

Detail připojení cívek na svorníky.

Použitý uhlík (kartáč). Nemá opálené okraje. To svědčí o tom, že je pouze opotřebovaný provozem. Pokud je uhlík opálený může být na rotoru zkrat – poté se na komutátoru natahuje oblouk.

Rotor

Značně opotřebovaný komutátor

Komutátor „stočený“ na soustruhu. Průměr se zmenšil cca o 1 mm. Mezery mezi lamelami je potřeba proškrábnout tak, aby mezi nimi nezůstaly např. špony ze soustružení!

Připraveno k sestavení

U takto velkých motorů většinou dochází pouze k poškození komutátoru provozem. Ten musí během točení převádět velké proudy. U menších motorů (většinou univerzálních motorů v hobby vrtačkách apod.) může dojít k přerušení vodiče mezi komutátorem a samotnou cívkou. Další, častější závada je mezizávitový zkrat na vinutí rotoru. Na komutátoru se pak začne natahovat oblouk. Zničí to jak uhlíky, tak komutátor. Pokud má motor elektronické řízení, může dojít i k poškození výkonového stupně řízení.

  1. Nojo, ale kdo má běžně doma soustruh? Za stočení komutátoru dám víc peněz než stojí nová vrtačka… Jak to udělat bez soustruhu, svépomocí doma? Mám jen tu jednu jedinou vrtačku, která je momentálně nefunkční (i po výměně uhlíků + proškrábnutí mezer komutátoru silně jiskří a prská na komutátoru), takže ten rotor nemohu ničím ani roztočit, abych mohl smirkem zarovnat povrch. 🙁

    Peťan: S normální vrtačkou se asi nikdo točit nebude. Tohle se spíš řeší u motorů, které se nedají koupit, nebo jsou příliš drahé (motor ve videu stojí cca 25000 Kč). U malých motorů je to většinou (stejně jako ve vašem případě) nevratně poškozený rotor. Pravděpodobně mezizávitový zkrat, proto to tahá oblouky.
    Můžete to zkusit vyčistit třeba ručně „drátěnkou“ na nerez, viz článek https://www.mylms.cz/vymena-uhliku-u-motoru-z-pracky/
    Ale pokud to vypadá jako v tomto videu, můžete to rovnou zahodit – https://youtu.be/a1WmG_S3uIU

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *