Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Spojky na Babettě

56

Pokud máte problém s Babettou a nevíte si rady, mrkněte do článku „Oprava Babetty“, který by Vás měl nasměrovat.

Tak tady se nějakej konstruktér ze ZVL nahulil nějakejch špatnejch tráv… Vymyslel takovýhle soukolí chce značnou dávku představivosti a odvahy. Variátor zřejmě vypadal moc jednoduše, tak se konstruktéři rozhodli zpřevodovat babettu třema spojkama, řemenem a volnoběžkou 😕

Spojky jsou označeny písmeny A, B a C. Písmenem D je označena volnoběžka

Spojka A (Startovací)

  • Pokud se při šlapání (roztlačování) točí spojka dostatečně rychle, tak připojí zbytek převodovky k klikovému hřídeli

 

Spojka B (Rozjezdová)

  • Pokud se klikový hřídel točí dostatečnou rychlostí tak se pomocí této spojky připojí zbytek převodovky

 

Spojka C (Řadící)

  • Tato spojka je opravdu technický zázrak 😀
  • Spojka zabezpečuje přeřazení z 1. rychlostního stupně na druhý
  • Navíc má v sobě unašeč, pomocí kterého lze sepnout spojky při startování (síla se přenáší opačným směrem, než při jízdě – směrem od kola k motoru)

Pozn.: Hřídel, na které je pastorek není jeden kus materiálu, ale 2 duté a jedna plná hřídel. Tyto hřídele od sebe nejsou odděleny, ložisky, furty, ničím…jde to kov na kov.

Startování

Modře – řetězy a řemeny, zeleně – aktivní spojky

  • Šlapáním se síla ze šlapek přenáší na zadní kolo
  • Ze zadního kola přes rozetu a řetěz na pastorek a tím i na prostřední hřídel
  • Síla se přenáší na unašeč, který se roztáhne a tím přitlačí čelisti k ozubenému bubnu (spojka je spojena) – přes řemen se otáčí se starovací spojkou
    • Všechny 3 hřídele (3, 6 a 7) se teď chovají jako jeden kus materiálu
    • Volnoběžka se protáčí (nepřenáší sílu), protože se část č. 5 točí větší rychlostí
  • Čelisti startovací spojky (A) se při dostatečných otáčkách roztáhnou a připojí se k bubnu, který je spojen s klikovým hřídelem
  • Babetta startuje

Volnoběh

Toto je nejjednodušší režim ve kterém převodovka pracuje. Při volnoběžných otáčkách se otáčí pouze klikový hřídel. Rozjezdová spojka (B) nemá dostatečné otáčky, aby se roztáhla a připojila zbytek převodovky.

Pokud nemáte vyladěný volnoběh (nebo unavené pružiny v rozjezdové spojce) můžou lamely spojky škrtat o buben a tím se pálit (zadní kolo se točí, nebo cuká).

První rychlostní stupeň

Modře – řetězy a řemeny, zeleně – aktivní spojky

  • Přidáním plynu se zvýší otáčky klikového hřídele natolik, žese sepne rozjezodvá spojka (B)
  • Přes ozubený řemen se síla přenáší na buben řadící spojky
  • Buben řadící spojky je spojen s volnoběžkou, která se „uzamkne“ (část 4 se točí rychleji než část 5)
  • Přes volnoběžku se síla přenáší na vnitřní část řadící spojky (unašeč) na pastorek, řetěz a kolo
  • Řadící spojka nemá takové otáčky, aby se čelisti spojili s bubnem

Přeřazení a druhý rychlostní stupeň

  • Je zařazen první rychlostní stupeň
  • Řadící spojka (C ) dosáhne takových otáček, že se čelisti rozevřou a spojí s ozubeným bubnem.
  • Všechny 3 hřídele (3, 6 a 7) se teď chovají jako jeden kus materiálu
    • Volnoběžka se protáčí (nepřenáší sílu), protože se část č. 5 točí větší rychlostí

Pro přeřazení je velice důležitá čistota ozubeného bubnu a čelistí – nesmí být ani trochu zamaštěny. Spojka potom prokluzuje a řazení trvá buď dlouho, nebo Babetta nepřeřadí vůbec (spojka se pálí). Pokud Babetta správně nepřeřazuje na druhý stupeň a už si nevíte rady (spojka je odmaštěna a neteče do ní olej z převodovky, ale stejně blbne), můžete zkusit do řadící spojky dát trochu kalafuny. Není to úplně elegantní, ale funkční řešení.

Důležité je i opotřebení unašeče (obou dílů). Unašeč zahajuje přeřazení a taky ho řídí (přitlačuje čelisti na plochu bubnu). Jeho povrch je tvrdě pochromovaný. Pokud je unašeč opotřebovaný (odřený, zašpiněný) nemusí Babetta správně řadit – nepřeřadí, nebo řadí prudkým rázem. Správně by přeřazení mělo trvat cca 2 sekundy.

PS.: Doufám, že je vše srozumitelně a správně. Spojky na „bábě“ jsou opravdu důmyslná „věc“ 😀

  1. Tomáš Tomáš

    Tohle kdo vymyslel to neni možné 😀 to kdybych chtěl vymyslet něco opravdu složitého tak na toto bych nepřišel 😀

  2. jiřík jiřík

    Prosim poradte nekdo dělal dostal jsem po tátovy babettu 210 profoukal vičistil nastavil karburátor vyčistil kanálky vyměnil kroužky vyčistil výfuk zkrátil koleno vyměnil všechna těsnění oškrábal píst odmastil spojky vyměnil unašeče a pořád se mi točí zadní kolo když stojim na babette tak má tendenci se krokem rozjet a kyž jí postavim na stojánek tak se začne točit kolo a nabýrá otáčky až se zasatvý tak na 2700rpm to mi až tak nevadí ale když na ní sedim třeba na křižovatce tak se prej pálí buben bo co a to mi docela vadí!!! pls pomoc co mám vyměnit zbrousit karburátor jsem vyladil když už dám nižší otáčky tak chcípá 😕

    • Peťan: Ty otáčky by měli jít určitě nastavit. Musí se to štelovat na zahřátým motoru. Je taky možný, že máš špatný trysky. Kdyby otáčky nebyli tak nízký, tak by to mohli bejt i unavený pružiny v rozjezovej spojce. Zkus se ještě poohlýdnout na tomhle fóru: http://www.speaker.cz/…05/index.php
  3. The Vojca1 The Vojca1

    zdravim … moje babeta 210 uz dva roky stoji v garazi a prasi se nani otec ji tam odstavil stim ze neradi nicmene jsem ji dneska vytahnul ven a ze jse musim projet pac nemuzu na 175čzete ale tu necham stranou vytahl jsem ji oprasil aby jse konecne zase blejskala jak nova =) a ze ona takova fakt je =) nadlabsemji udelal jsi asi 5km okruh a pak kdyz prijizdim dom tak 30m od baraku vni zapisklo a zdechnul motor ale komprese bezely dokad jsem nezastavil kdyz jsem ji chtel znova naslapnout tak to neslo a coh slapek byl enorme tuhy a melsem stim co delat abych je usplanul ale pist se nehnul a neverim to mu ze je zadrena protoze na redeni smesi jsem dost velkej puntickar takze zedrenej motor je vyloucenej na 100%

  4. Peťan: Zní to, jako by byla zadřená. Oddělej kryt spojek a zkus ručně otočit s bubnem se startovací a rozjezdovou spojkou. Pokud to půjde víceméně lehce (můžeš vyšroubovat svíčku, pak by to mělo jít uplně lehce), tak si to nezadřel. Pokud to půjde těžko, tak se buď něco seklo u ve spojkách (?), nebo si ji zadřel, nebo se zeseklo ložisko na klice.
    Pokud půjde točit s klikovkou, tak bude zřejmě problém v převodovce, ve kterej nemusel bejt olej. Volnoběžka to nebude, spíš nějaký ložisko, nebo ty 3 hřídele v sobě, který mezi sebou nemaj ani jehlový ložiska
    P.S.: Zkus trošku víc používat háčky, čárky a tečky 😉
  5. The Vojca1 The Vojca1

    Promin diakritika mno pokusim jse … dneska jsem to ráno když jsem kní přišel tak to bylo furt jakoby zadřený nicmene jsem došlapal do práce lidskou silou . V práci jsem vylil převodový olej a okamžitě jak byl venku tak vše fungovalo olej snad radši ani nebudu popisovat , nic méně jsem tam nalil novej a vše fungovalo jak by novy . z nadrze jsem vylil asi 2–3deci starého benzinu a nalil nový special a caknul volej =) . vyčistil jsem karbec svíčku , a hnet jsem to sel projet chytla na první našlap, cca 10 minut jsem ji nechal ohřát a potom jsem jel . Ujel jsem necelý kilometr a v předposlední zatačce jsem ji naklopil kolegové z práce údivem valily oči ze netlačím ale jedu a než jsem to stihnul narovnat tak se to opět kouslo . Tak jsem se naštval a nechal jsem ji stát v koutě a o hodinku pozdějc ze ji dam poslední šanci a to uz jse vse opět točilo ale pro změnu nechtěla chytnout , když jsem řekl že je „uchcaná“ šla ven svíce a koukám ze byla ale na svíci jsem objevila šponka . takže v zapěti vzteku hlava ven válec ven a ejhle , válec byl jako nový , pist byl taky netknutý a stejně i pístní kroužky , ale všude byly piliny jak písek na pískovišti . Něco mi tu nesedělo , tak jsem si z toho zapálil cigáro a po chvilce přemejšlení na sluníčku mi blejsklo do oči že že jsem blbej mechanik a nedokážu jsi všimnout že spodní ojniční ložisko je totálně na padrť . ale šponky byly kovově šedivý spíš až hliníkový … do aut se strkaj ocelový proto mě to nějak nezaskočilo ale pak mi došlo že dvoutakty je mely z carlbronzu … zítra půlím motor a jsem zvědavej jestly ho vubec ještě někdy dam dohromady =D prý u 210 to je hodně dobra sranda polit a skládat motor co je natom pravdy ? je třeba 175čzta horši na složení a rozloženi motoru a naco bych jsi mel dát hodně velký pozor

  6. Filip Filip

    [2] jiřík: Hledal jsem to taky všude možně ale tohle je neřešák, vyměnil jsem i buben celý spolu s paknama, přužinkama a listovejma pružinama a jak píšeš ty nejde mi nastavit volnoběh takový, aby to nechcípalo a zároveň aby se netočilo zadní kolo na stojánku… Hlavně když shodím babettu ze stojánku tak se mnou cuká.. volnoběh seřízene. PROSTĚ NEŘEŠITELNEJ PROBLÉM TOHLE !!!!!

  7. Peťan: Zkoušels poštelovat karbec 🙂
  8. jakub jakub

    ahoj hele lidi prosím o radu nevím co stim mam babettu a kdyz nani jezdim tak se mi skoro vubec nechce chitat 2 rychlost par x tam naskoci ale jinak nic moc dá se to nejak udelat ? aby to slo normalne ? .??diky za kazdou radu 🙁

  9. Peťan: Odmastit spojku eventuelně vyměnit ty dvě části unašeče. Když jsou omletý, tak to taky neřadí. Kdyžtak mrknu na tuhle stránku.
  10. michal michal

    cau prosim potrebuju poradit uz nevim jak na to babeta kdyz se zahreje po 5 min jizdy tak zacne chcipat a apk uplne chcipne prosim neni nejaky reseni ??svicka je nova karbec cistej vejfuk tak ok ale proste to chcipa kdyz se to zahreje ? ?

  11. Peťan: To je spíš otázka sem. Koukni tam do komentářů
  12. dany dany

    [7] michal: Mal som to isté na viacerých babatách a robilo to tyristorové zapaľovanie. Vymeň tu krabičku z dobrej babety a vyskúšaj.

  13. rolf rolf

    dobry den nestartuje my babeta210 už si s tim nevym rady zda se my že chyba bude někde ve spojce ale kde prosim poradte

  14. Peťan: Koukni sem, na komentář č. 34
  15. pavel pavel

    prosím o radu mám babetu 210 vše vyměněno vyčištěno odmaštěno a šlapu jak blb a nechce se roztočit rozjezdová nb startovací spojka nejsem až tak znalej poraďte někdo. Jen v tom cvaká a netoči se rukou se točí normálně.

  16. Radek Radek

    Zdar. Potřebuju radu ohledně start spojky. Buben s paknama se točí, ale neroztočí kliku. Rozebral sem to, odmastil, očistil, složil- nejde. Vyměnil sem pružinky- nejde. Vyměnil pakny- nejde. Co s tím sakra. Díky za radu. RadekHK

  17. Peťan: Nic jinýho, než odstředivá spojka tam není. Tak to buď prokluzuje kvůli špatnej spojce (což asi ne, když si to vyměnil), o něco dře tak, že se čelisti neroztáhnou, nebo prokluzuje kvůli tomu, že jde klikovkou těžko točit… Zkoušel si po schození startovací spojky otočit klikovkou? Když vyšroubuješ svíčku, tak by to mělo jít lehce.
  18. Karol Karol

    odletela mi tycka sytica,co s tym? neda sa to nejak alternativne vyriesit aby som mohol nastartovat? u nas sa take uz nepredava…a neviem co s tym 🙁

  19. Peťan: Jako ta tyčka, kterou se zapíná sytič? Co tam takhle dát nějakou jinou a na konci zajistit segerovkou. Já tam nemám segerovku, ale drátek (nedělal jsem to já) – viz čtvrtej obrázek. PS.: Proč je tahle otázka v článku o spojkách a né o sytiči je mi záhadou…
  20. Karol Karol

    [12] Karol: ano, ta tycka. sorry nevyznam sa este vo fore,tak som si nevsimol kde to pridavam,je narocne namontovat original tycku? predavaju ju na eshope

  21. Peťan: Ta tyčka je pouze vsazena do karburátoru a zajištěna segerovkou (v mým případě drátkem). Pokud máš náhradní tyčku, tak je to práce asi tak na 5 minut. Pokud nemáš origo tyčku, tak sežeň nějakej ocelovej drát podobnýho průměru jako je díra, na konci vyřízni drážku (soustruhem, pilkou, …) a nacvakni na ti segerovku (nebo drátek).
  22. Karol Karol

    objednal som toto http://www.babetta-simson-nd.sk/…itko-842.php je to ta tycka? potom dam dole len ten cierny kryt na karburatore a vlozim ju tam? akym sposobom?

  23. Peťan: Mohlo by to být ono. Sundáš černej kryt. Z tej tyčky odstraníš segerovku (to černý), z boku to strčíš do karburátoru a pak segerovku vrátíš zpět, aby to nevypadávalo. Dej vědět, jak si dopadl 🙂
  24. Karol Karol

    ok diky Peťan , dam vediet ako sa to podarilo 🙂

  25. Radek Radek

    [11] Radek: To jsem právě zkoušel. když sem vytočil svíci tak to s tím otočilo, i se svící to jde otočit rukou, leda už může bejt chyba v bubnu, jinak už nevim. asi půjdu vrátit vyučák 8-d

  26. Karol Karol

    [14] Karol: prosim potreboval by som pomoct,kde by som ti mohol napisat na mail? díííík

  27. Peťan: Mail se snažím nepoužívat. Můžeš mi napsat odtud, ale není jistota, že ti odpovím 🙂 Pokud potřebuješ pomoct ohledně Babetty, tak můžeš psát zde, případně můžeš použít Babetta fórum, nebo skupinu na Facebooku.
  28. Karol Karol

    [17] Karol: z palivoveho kohutika mi zacal z nicoho nic vytekat benzin,aj ked hadicka bola zasunuta…a potom este je problem ked karburator tam dole kde sa pripevnuje k motoru dvoma maticami s podlozkami, tak jedna sa mi neda ani odkrutit ani zatiahnut,je to chyba

  29. Peťan: Zkus kohout rozdělat a mrkni se, jestli v něm není nějakej bordel, případně vydřený to gumový kolečko. Karbec by měl jít odšroubovat od motoru…ale myslím, že mě se taky jeden šroub protáčel.
  30. Karol Karol

    [18] Karol: tak istota tu nieje to mas pravdu 😮

  31. Karol Karol

    [17] Karol: preco sa neda zaregistrovat na babetta forum??? obmedzili pocet uzivatelov? vo co de???

  32. Peťan: Trvalo mi asi 10 sekund, než jsem našel tohle.
  33. Karol Karol

    [18] Karol: nedostane sa nic do motora? pretoze ta matica sa neda vybrat a pretaca sa,moc sa do toho nerozumiem co sa tyka kohutika,ale pustil by som sa do toho keby som nebol pravak a nemal zlamany a zasadrovany prst sakra

  34. Karol Karol

    [21] Karol: proste mi tecie z palivoveho kohutika ak s nim trosku potiahnem alebo ked otvorim tecie, ako ho odmontovat,treba dat dole aj nadrz?

  35. Peťan: Zkus to bez nápovědy 😀 … Odkud teče benzín? Okolo tej „páčky“? Tak zkus dotáhnout matici, případně ji odšroubuj a vyměň takovej ten gumovej kroužek, co je v kohoutu. Pak to smontuj dokupy a mírně dotáhni… Tady jsou je kohout krásně znázorněnej v řezu. Jo a až to budeš oddělávat, tak logicky poteče benzín z nádrže, takže nedoporučuju hrát si s ohněm… Nebo nádrž před prací vypusť.
  36. Karol Karol

    [22] Karol: ano okolo packy, le zatiahol som ho a zatial netecie,tak sned bol len uvolneny a netreba nic menit

  37. jarda jarda

    zdravim a prosim o radu, dnes jsem prijel z prace na babete210 a kdyz jsem chtel jet nakoupit tak jsem nemohl nastartovat,pri seslapnuti se jenom protocily slapky,po nekolikatem pokusu jsem nastartoval ale kdyz jsem ji chcipnul tak to bylo to sami. Prosim o pomoc nevim si rady.

  38. Peťan: Pokud se jenom protočily šlapky (neroztočilo se zadní kolo), tak bude problém v zadní volnoběžce (princip stejný jako „cvrček“ u jízdního kola). Uvnitř mohla kvůli nižším teplotám zatuhnout vazelína a zoubky uvnitř se nepohybujou. Asi by pomohlo střed vyčistit, promazat olejem, vyměnit, parkovat v teple, nebo příště Babettu rozstrčit 🙂
  39. jarda jarda

    [24] jarda: dekuji za radu ale tim to neni,zadni kolo se toci ale nechce se roztocit klikova hridel jen to precvakava a gumovej remen se taky toci a rukou jde klikovka roztocit takze zadreny to neni.Pri usilovnym slapanim mi chytla ale nechtela preradit na dvojku,ja uz nevim,vsechno jsem vycistil a odnastil a porad je to stejny.Nevis prosim te co mam udelat?dekuji

  40. Peťan: Tak to bude zřejmě stejej problém jako tady. Vyčistit, odmastit, zkontrolovat opotřebení spojek a unašeče v řadící spojce a tu při skládání lehce dotáhnout. (pokud je tedy problém jen při startování)
  41. Marek Marek

    Dobrý den potřebovalbychra­du.Když nastartuji a řidám plyn tak se nerozjede ale jenom to vrčí jako kdyby se to nechtělo spojit.

  42. Peťan: Zřejmě prokluzuje (nebo je zaseklá) rozjezdová spojka (B). Doporučuju sundat stahovákem a zkotrolovat sílu obložení, vyčistit, případně vyměnit čelisti.
  43. Tomáš Tomáš

    Dobrý den,
    koupil jsem babetu 207, byla 3 roky neježděná, startovala na 1 šlápnutí, ale dusila se – vyčistil jsem karburátor, vypálil výfuk a koleno, ale nechtěla jet – vyměnil jsem spojky (ty 3, asi rozběhové). Od té doby jsem na ní najel asi 15km a táhne pěkně i do kopce. A ted moje otázka, nastartuju ji na stojanu a točí se zadní kolo.. já jsem si myslel, že na volnoběh se točit nemá, nebo má? 🙂 A když jedu a nepřidávám plyn tak normalně jede. Je to správně nebo ne? 😀 nikdy před tím jsem na babetě něbo podobné motorce nejel. Diky

  44. Peťan: Na volnoběh se šlapky točit nemají. Buď sniž volnoběh (Návod zde), nebo si špatně složil rozběhovou spoku a ta drhne.
  45. Tomáš Tomáš

    [27] Tomáš: To bude tím volnoběhěm, děkuji 🙂
    Spojky mám složené podle návodu. (anglický obrázkový návod jsem našel, ale spojky jsou tam naopak než je v českém)

  46. marek marek

    Zdarec mám bábu 210 ale je tam někde problém ve spojkách.Když po zahřátí ale aji když je motor studenej chci nastartovat tak to nejde jako bych měl vytáhlý to kolečko kterým přepnu na šlapání ale mám ho zasunutý a stejně nic tak jsem ldmastil buben (ozubený)a šlo to ale jak jsem vypl motor tak zas tekl tam olej zřejmě tak jsem vyměnil gumičky a to gufero co je za čelistmy a stále ten samý problém a nechce mi zařadid 2jenom to na 1strašněvrčí už nevím v čem je závada děkuji předem.

  47. petr74 petr74

    Dobry den, do rukou se mi dostala babetta s tim, ze kdyz ji tlacim vpred tak bez problemu, ale kdyz ji tlacim vzad tak ma snahu startovat.Kdyz ji nastartuji,tak jede jen na 2 stupen.Poradi mi nekdo kde zacit s opravou? Dekuju.

  48. Peťan: Pravděpodobně bude zaseklá řadící spojka (při pohledu na spojky ta vpravo, dál od hlavy motoru). Doporučuji vyčistit a zkontrolovat opotřebení unašečů, případně vyměnit.
  49. petr74 petr74

    [30] petr74: dekuji moc, vyzkousim.A nemel by jsi nahodou schema postupu rozebrani? Vim jsem otravny, nebo nejaky odkaz?Predem dik

  50. Lada Lada

    zdravim potřebuji radu babet.210 jede jen na 2 př. i při rozjezdu nechce skočit 1 dokonce se mi stalo jako by tam byl neutral zadná rychlost i při většich otačkách az po klesnuti ot. tam zase skočila dvojka co stim? čelisti nové To prvni ozubené kolečko jak se zasouvá beben má z jedné strany ozubení srazeni úkos jak má byt otoceno ? úkosem dovnitř nebo k bubnu díky

  51. milan milan

    dobry den chci se zeptat mam 210 babetu a vcera dolil olej do motoru a jel se projet asi po 6km mi to prestalo hazet dvojku,jednicku to roztahne ale pak nic furt jednicka rve to a nic kdyz jedu z kopce tak se tam ta dvojka nekdy hodi ale malo rozebral sem vsechny spoky startovaci radici a na radici a na klinaku mam olej odmastil sem to a pak to slo asi 5minut pak zas nic tak sem to rozhodil a bylo to bez kapky oleje nikde tam neni olej a zas to neradi nevim co stim na radicim bubnu mam jeste pekne oblozeni nevite nekdo co stim?uz se v tom hrabu druhy den a p…:/

  52. Pavel Pavel

    [11] Radek: Mám stejnej problém. Začalo to tím, že jsem se jel projet. při cestě domů začalo ve spojce něco cinkat, než jsem dojel domů, cinkalo to víc a víc až to přestalo jet. Motor bežel, ale nešel moment do spojky. Rozebral jsem to: rozběhová spojka ojetá a pružinky trochu volný (možná to cinkání). koupil jsem nový rozběhový pakny i pružinky, složil stejně jako vždycky. a nejede. Bubny s paknama se točí při šlapání všechny, ale klika ne. Když nasadím ráčnu na kliku, tak se otáčí bez potíží (píst běhá dobře). když zaberu na šlapky lehce rukou (opravdu lehce), je vidět, že klika má snahu trošičku se pohnout se spojkou – ale hned to povolí a přenos síly končí) Třikrát jsem rozebral a složil, ale stále to nejde 🙁

  53. tonda tonda

    Mam babetu a ta proste vubec nejde do otacek a kdyz ju zhodim ze stojanu tak se vubec nerostoci spojka s lehkyma paknama a ani buben nevite co to je 🙁

  54. petr bednář petr bednář

    ahoj,mám babettu při startování za studena chcípá a nejde do otáček, když se ohřeje,vše běží jak ma,poraďte,děkuji

  55. Honza Honza

    Zdravím. Už nějakou dobu mi zlobí babetta 210. při prvním nájezdu do kopce začala chcípat. Tak jsem vyčistil vzduchový filtr, vypálil výfuk, nechal udělat výbrus, vyčistil karbec a trysky, nainstaloval palivový filtr, zkontroloval svíčku. Vždy, když sundám karbec a pročistim ho, tak chvíli funguje, jak má, ale po cca 30 najetých km se vrátím ke stejnému problému. Už doopravdy nevím, co s ní… Poradíte?

  56. Miki Miki

    Prosím o radu, už dva dny se morduji s Babetou. Po výměně startovacích paken mám problém s volnoběhem. Motor krásně běží, ale stále se točí a je v záběru zadní kolo. Už nevím co vyčistit, seřídit nebo vyměnit. Do poslední chvíle jezdila bez problému, než praskla startovací čelist. Děkuji za radu.

  57. Peťan: Zřejmě rozjezdové čelisti drhnou. Buď jsou špatně sestavený, nebo mají moc silné obložení. To by mělo jít obrousit.
  58. Balcik Balcik

    Dobrý den, koupil jsem babetu 207, jezdil jsem na ni asi týden, docházel benzin tak jsem koupil benzin do kanystru smichal s olej 1:40 nalil, ještě se projel, přijel jsem dom vše v cajku, druhej den jsem chtěl nastartovat a nic, tak jsem prolezl celou babetu a zjistil jsem, že když točím šlapkama tak se netočí rotor a ani unašeč spojky. Když otočím unašečem rukou tak je slyšet, že klika s pístem se ve vnitř pohybuje. Čím to může být? Děkuji za rady.

  59. davidsirk davidsirk

    Dobry den mam taky problem ze moja babetta sa neda nastartovat nastartovvatz toho dovodu ze nezaberaju startovacie spojky tocim tocim a nic ide to uplne naprazno… Uz som z toho zufaly prosím poradte mi co s tym mam robit uz som to odmastoval cistil rozoberal a stale sa neda nastartovat

  60. Wossy Wossy

    Dobrý den, čerpám cenné informace ohledně oprav a nastavování babetty, jsou to skvělé informace. můžete mi prosím poradit, co s dírou ve výfuku? Koupil jsem betku z druhé ruky a předchozí majitel udělal sprostě díru do výfuku. Řve to jak blázen (díra cca 2cm v průměru). Někde jsem se dočetl, že to kdosi dělal pro zvýšení výkonu. Nejde mi o to jezdit rychle, když slyším jinou babettu, tak je krásně tichá. Další dotaz je ohledně vibrací babetty. Když jedu kolem 50km/hod, celá se jakoby rozvibruje, drnčí to do nohou (dávám je na nahoru nad motor na ty plasty). Má to něco společnýho s tou dírou? Moc děkuju za odpověď, Wossy

  61. Martin Pravda Martin Pravda

    Nekladl bych za vinu konstruktérům, že před rokem 1989 navrhovali komplikovaná řešení jinak lehce řešitelných problémů, jako v případě Babetty. Když už se něco dostalo do výrobního plánu, tak jako Babetta, předně se muselo vycházet z existující výrobní základny, nejlépe domácí, případně východního bloku. Při zrodu Babetty byl variátor novinka. A raději než investovat omezené devizové prostředky do licenční výroby, to raději stranickým úkolem zaměstnat domácí konstruktéry těžko řešitelným problémem. Vždyť si také nakonec poradili. Zpřevodovat Babettu třema spojkama, řemenem a volnoběžkou bylo složitější než použít variátor, ale u nás byla stejně levná práce (protože byla povinná), jak dělníků, tak konstruktérů, kterým to hodilo málo navíc za zlepšovák.

  62. Peťan: První odstavec byl myšlen spíše jako řečnická otázka, nebo tak něco… 😉 Samozřejmě, že se technika vyvíjí. Dneš už lze narazit na variátor i v autě. Se všemi výhodami i nevýhodami… Škoda, že nebyla použita třeba manuálně ovládaná (třeba planetová) převodovka. Samozřejmě, že by to zabilo koncept automatu…
  63. Martin Pravda Martin Pravda

    [42] Martin Pravda: JJ Jinak variátor v autě se objevil už před uvedením Babetty. Konkrétně Variomatic v roce 1958 v malém automobilu DAF 600. Má historická exkurze chtěla nastínit, proč se pro Babettu nedal variátor asi použít. Jinak dalším zajímavým variátorem je Ford CTX z 80. let.

  64. Pavel Pavel

    Zdravím podřeboval bych poradit chci nastartovat jenže šlapka vždy ve čtvrtce prošlápne nevite co tomu muže být

  65. Peťan: Momentálně mám věšteckou kouli v opravně, ale mrknul bych se, kde to „povolí“. Pokud se protočí řetěz mezi šlapkami a zadním kolm, tak to bude nejspíš volnoběžka na zadním kole. Pokud se to protočí v řadící spojce, tak to může být unašeč, pokud ve startovací spojce, tak zalehlá spojka, … Chce to holt na to taky trochu mrknout a nesedět jen u počítače. Zde je odstrašující případ (komentář 71 a 72).
  66. Mirek Mirek

    Čau.Mám problém z babety vytekl benzin z vyfuku. Tak jsem seridil hladinu v plovakove komoře a vyčistil cely karbec. Ted mi babeta chytne pekne na stojanu ale jak se chci rozjet tak zdechne. A jeste při přidání plynu skubne ve spojce tam kde jsou ty 3 segerovky. Čím to muže byt.? Dik

  67. pavelha3 pavelha3

    Nastartuji v pohodě obě spojky vyměněny jezdil jsem asi 30 min.vypnu motor a už nic kolo nejde otočit a spojka jako kdyby šla i s motorem co to může být za problem děkuji

  68. ivo ivo

    mam problem s 210 robil som go vymenil som rozbehove celuste , dvojkeve celuste novy karburator dollerto vsetky gufera ,,, presesnil valec aj hlavu, a ma problem s satrovanim ,,, a ked to nasartuje na stojane tak to musim drzat plyn aby nescipla a ked ju dam dole zoz stojanu tak scipne inac ak to drzim na plny plyn a sa mi podari sa snov pohnut idze fajn ale bez plynu to nechce drzat volno bech

  69. Peťan: Asi by to chtělo seštelovat karburátor. S DellOrto nemám zkušenosti, ale určitě tam bude šroub na nastavení volnoběžných otáček.
  70. Jerry Jerry

    Po zkušenostech v Brně se vám doporučuju vyhnout tady jakémukoliv nákupu!
    „Výměnný způsob“ u Vorla je katastrofa, čelisti občas vůbec nevlezou do bubnu (rozběhový i řadící) a kloužou VŽDY jak svině! Že se zaběhnou? Houby, ani po 800km se NIC nezaběhlo, podle odborníka kvůli materiálu a plnidlu v obložení. Tohle se opakuje už asi od roku 2008 a každý další rok je to horší! Ovšem nákupem „nových“ taky nic nevyřešíte, bylo to to samý!
    Šlapete jak pitomci protože to při startocání klouže, při řazení taky a s teplotou se to ještě zhorší. Takže někam dojedete a už neodjedete… (přidávám těsnění do kohoutu co odchází za rok ač původní vydrželo 15, podobně kvalitní řemeny a i řetězy a rozlamující se čelisti brzd). Návštěvou na Táborské to taky nevytrhnete: žárovky odcházely po týdnu (byly rumunský..), jiskra na svíčce skákala VENKEM a ne na jiskřišti a nová hlava byla křivá…
    Tentokrát jsem se už silně namíchl a všechny čelisti koupil po inetu na http://www.motokramek.cz/. Opravdu mne překvapilo, že po výměně rozběhových a řadících čelistí jsem nic nepřipilovával, nebrousil, nesrážel a ani nezabíhal! Normálně jsem to tam dal a ted ráno jsem to byl projet: jde to nastartovat na stojanu „na brnknutí“, řadí to normálně a nic neklouže?!!
    (opravdu NEJDE o reklamu. ale ty ND od Vorla a jejich jednání při reklamcích mi už leze krkem) Jerry

  71. Jerry Jerry

    Zapomněl jsem dodat: Vorel měl nějaký pláště snad z Ukrajiny, to se sjelo za rok.
    No a jeho duše se dofoukávají obden… což je zajímavý, protože „starý komunistický“ se dofoukávaly tak jednou za měsíc nebo dva.

  72. Zabak Zabak

    Ahoj, babeta neradi za 1, rozjizdi se na dvojku. Hadam ze je v haji volnobezka…jsem trosku v polnich podminkach a rozdelavat to cely a vypoustet olej by byla celkem fuska. Druha moznost je prehodit valec s pistem z na druhou babettu kde to vsechno fachci vyborne, zase bych ale v tech samejch podminkach pulil motor… a bylo by to potom potreba zajizdet?
    Diky

  73. Indi Indi

    prosím o radu,použil jsem trošku kalafuny do řadící spojky,jenom mám tak trošku problém seká se mě jak dopředu tak i do zadu,nehnu stím ani ždibec,projistotu jsem řadící spojky vyřadil,a skusil prvním bubnem jestli má normální kompresi a jestli náhodou se nekousl píst,tam v pohodě,tak co tet stěmi potvory řadící,sekaj se mrchy.předtím šli normálně až nato že trošku pozdě dvojku řadili,tak jsem si myslel že když tam fouknu trošku kalafuny bude lépe řadit a ona semnou takto vypekla,děkuji za odpověd,Indi.

  74. Jirka Jirka

    Prosim o radu babeta neměla výkona dusila se tak jsem vyměnil svíčku a ok po nastartování se mi stále točí zadní kolo spojky vyčištění odmaštene a kolo se pořád točí da prosím nekdo radu dik

  75. Peťan: Přečti si článek Oprava Babetty, část „Babetta ihned po nastartování jede“.
  76. Leoš Leoš

    Zdravím Vás všechny, chtěl jsem se zeptat, jestli někdo neřešil problém s řazením při rozjezdu u babety 210. Už jsem vyzkoušel snad všechno včetně výměny dílů. Mám pocit, že mi hned spíná, nebo zůstává 2st.. jakoby čelisti byly zaseknutý, ale při visuální kontrole vše volné a jde s tím rukou protáčet. Nevíte někdo? Díky

  77. Martin Martin

    Ahojky.
    Koupil jsem nové spojkové pakny (všech 5) (staré prokluzovali) a babča je neustále v záběru… Nevím si rady.

  78. Honza 210 Honza 210

    Zdravím, potřeboval bych poradit s rozběhovými čelistmi. Při spouštění Babetty 210 za pomoci protočení pedálu na místě čelisti kloužou. V případě, že Babettu startuji rozšlapáním tak po velmi dlouhé době a ve vysoké rychlosti se teprve obložení chytne a Babetta se rozjede. Dříve stačilo Babettu startovat prošlápnutím pedálu na místě a vše fungovalo. Rozběhové čelisti nejsou zcela sjeté, ale jejich povrch je hladký a jedna z nich je i popraskaná. Rozběhové čelisti jsem komplet vyměnil, vše je čisté. Přesto mi Babetta toto dělá. Je problém snad v povrchu na který čelisti doléhají…. Poraďte mi prosím, jestli mám zkusit čelisti od jiného dodavatele, nebo jiné řešení.

Napsat komentář: Wossy Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *