mylms.cz

... web o elektronice


Oleje, benzíny a podobně

Každý motor, ložiska, převodové skříně a bůhví co ještě je potřeba mazat. Na trhu je nepřeberné množství olejů a vazelín… takže čím to vlastně namazat?

Mazání motoru

Začneme tím nejdůležitějším a tím je olej do benzínu. Olej se přidává do benzínu pro dvoutakty, protože se používají obě strany pístu. Olej maže klikovou hřídel, potom i samotný válec a píst.

 

dvoutakt

 

Na obrázku je vidět pracovní cyklus dvoutaktu.
Nejdřív se benzín (s rozpuštěným olejem) dostane ke klikové hřídeli a poté je přepuštěn kanálkem do horní části pístu, kde se spálí. Nelze použít olejovou náplň jako u čtyřtaktu, protože by se do oleje namíchal benzín, a poté se spálil. Motor by běžel bez mazání a po nějaké době by se zadřel.

 

Dřív se k mazání používal běžně dostupný olej pro dvoutakty M2T. Mísil se s benzínem v poměru 1:33 (při záběhu 1:25). Je to to nejlevnější co můžete koupit. Málo maže, čoudí a karbonuje výfuk. Takže časem sníží výkon – výfuk je potřeba vyčistit.

Já sám používám olej Mogul TSF v poměru cca 1:40. Jede v pohodě a ještě jsem motor nezadřel :) Je vlastně skoro jedno, jaký olej použijete. Hlavní je aby byl pro dvoutaktní motory. Samozřejmě i zde (částečně) platí čím dražší – tím lepší. Pak můžete mazat v nižším poměru. Někteří používají i pro Bebetty oleje Shell třeba za 4kila. Sice mažou v poměru 1:50, ale tolik peněz vrazit do Babetty, to se mi nechce…

 

Kvality 2T olejů podle klasifikace
APi TA Kdysi dávno tím bylo značeno M2T (nejhorší)
APi TB Současné M2T (dá se použít ale nic moc)
APi TC (JASO FB) – Kvalitní minerální olej do 2taktů. (vhodné)
APi TC (JASO FC) – Ještě kvalitnější minerální olej do 2taktů (vhodné)
APi TC+ Zbytečně vyhozené peníze
Autor tabulky je Dawid.cz

 

Mazání převodovky

I když má Babetta hlavní převod vedený řemenem, nějaký kolečka tu přece jsou. V převodové skříni je mimo jiné volnoběžka, kterou je potřeba mazat. Na boku motoru jsou šroubky pro plnění a kontrolu oleje. 

Do převodovky se vejde 0,08l oleje. Je dobrý ho nalévat po napouštěcí šroub a jakmile z něj začne téct olej, trochu Babettu naklonit aby trošku vyteklo. Aby byl olej nějaký ten milimetřík pod vypouštěcím šroubem. Zamezíte tím vytékání oleje do řadící spojky. Výrobce doporučuje olej M6A (litr stojí asi 60 Kč), nebo pokud jezdíte i v zimě tak řidší M3A. Je to kvůli volnoběžce která by za snížených teplot nemusela fungovat tak, jak má. Já používám olej PP80 (litr za 70 Kč) a není s tím problém.

 

Oleje do převodovky
M6A Výrobcem předepsaný
M3A Výrobcem předepsaný do nižších teplot (řidší)
PP80 Převodový olej – vhodný pro nižší teploty
PP90 Převodový olej – vhodný pro vyšší teploty

 

Bowdeny

Do bowdenů kápněte nějaký řidší olej. V životě jsem to nemazal… takže asi tak…

 

Řetěz

Řetěz je taky dobré něčím máznout aby nekorodoval, nebo nedej bože nerezavěl… Jenže když ho namažete, tak se na něj zas bude lepit prach a všelijakej bordel… Je to dilema, jenže mazat se to musí. Nejlepší je použít mazivo přímo na řetěz, nebo starý dobrý WDčko. Řetěz je nutné očistit od nečistot a trochu namazat.

 

Benzín

A teď tu máme opravdu dilema. Jezdit na Special 91, nebo Natural 95, nebo by byla lepší nějaká Verva 100 nebo ještě něco lepšího? Rovnou na nějaký vysokooktanový benzíny a podobný specialitky zapomeňte. U Babetty to je k ničemu, protože ten výkon tam prostě z ničeho stejně nedostanete.

 

Takže co 91, nebo 95?
Někdo říká 91, někdo 95… Lejte tam co chcete. V době olovnatých benzínu se do motorky lilo co bylo. A to byl Special. Ten obsahoval olovo, kterým se u starých aut mazaly sedla ventilů. Jenže materiály už trošku pokročily a tak to dnes už není potřeba. Navíc v benzínu už není olovo ale nějaký aditivum. A hlavně. Babetta nemá žádný ventily, tudíž žádný sedla, tudíž když do toho nalejete 95ku nic se nestane. Dneska kloudně stejně nic jiného neseženete.

Hlavně do benzínu nezapomeňte přidat olej (viz výše). Pokud přidáváte olej z flašky přímo na benzínce, tak je lepší nalévat nejdřív potřebné množství oleje a pak benzín. Líp se to promíchá.

K výpočtu kolik oleje potřebujete do určitého množství benzínu můžete použít program Poměr.

 

pomer

 

  • Do sudu je potřeba namíchat benzín s olejem v poměru 1:33 (1 díl oleje, 33 dílů benzínu). Přitom máme k dispozici 4,85 litru oleje.
  • Kolik bude potřeba benzínu?
  • V programu nejdříve zvolíme vhodný poměr (vybráním ze seznamu Přednastavených poměrů, nebo ručním zadáním vlastního poměru)
  • Do příslušné kolonky (bylo zadáno 1:33, takže na první kolonku připadá 1 díl, tedy na olej) zadáme objem oleje.
  • V druhé kolonce („Druhá položka“) se zobrazí potřebné množství benzínu, tedy cca 160 l
  • Dohromady vznikne 160,05 + 4,85 = 164,9 litrů směsi benzínu s olejem.


Napsal Petan před sedmi roky v kategorii Babetta 210. Připojeno 15 komentářů.
Přečteno 38166x.

Na programy zde poskytované není žádná záruka na funkčnost. Jednotlivé články, stejně jako celý obsah stránek není návodem a slouží pouze k studijním účelům. Zapojení výše mají pouze informativní charakter! Vždy se řiďte originálním návodem k použití! Na elektrickém (vyhrazeném) zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb! Vše tedy děláte na vlastní nebezpečí! Autor stránek nebere žádnou zodpovědnost za případné újmy na zdraví, životě, majetku a jiné!

I když jsou články psány s co největší pečlivostí, mohou obsahovat chyby. Vše tedy bez záruky!

Jakékoliv části webu je zakázáno bez svolení autora a uvedení zdroje publikovat! Některé části článků mohou obsahovat texty, případně obrázky ze stránek Wikipedia a Wikimedia Commons. Tyto části jsou dostupné pod původní licencí Creative Commons.



1 | Jirka | před sedmi roky

Blbost. Celej život provozuju Babetu na M2T v poměru 1:40 a pohoda. Žádnej sasviněnej výfuk, ani zadřenej motor, svíčka taky v pořádku (jednou za půl roku jí vodrbu kartáčem a odmastim.

reagovat

2 | Tomáš @ | před šesti roky

Poměr

1:33 velka blobost. A pouzivám do babetty olej M2T v pomeru 1:50 a spokojenost Ujel jsem uz 5500 km a bez čištěni výfuku. poměr 1:33 se dava v záběhu Tak asi tak

  • Peťan: Tohle jsou informace přímo ze servisního manuálu na Babettu 210. Samozřejmě, že jde mazat i míň. Ale výrobce udává, zřejmě kvůli životnosti, tento poměr.
    Jinak, taky jsem už nějakej ten tisíc najel :) Ale teď najetá vzdálenost upadá na úkor tohoto :D
  • reagovat

    3 | Tomáš @ | před šesti roky

    No já vím na internetu se někde píše po zábehu 1:50 a nekde zase 1:33. Podle výrobce je to 1:33 ale po revoluci už doporučil 1:50. Ale je to dobře, že jde mazat 1:50 alespon se to tak nezanáši. A tamta toje mašina je opravdu pěkná

  • Peťan: Možná měl novější olej lepší vlastnosti než dřív. Jinak dík :)
  • reagovat

    4 | Tomáš | před šesti roky
    :)

    reagovat

    5 | Tomáš @ | před šesti roky

    Nemáš za co. Je to možný ,že měl novější olej lepší vlastnosti. Já jsem našel na youtube že nějaký borci měli na nádrži napsáno Záběh 500km 1:33 po záběhu 1:50(olej M2T) i na forumu to nekdo psal. Ja jsem na netu videl dva obrázky na odkazu :http://www.motorkari.cz/forum-detail/?… cus BABETTÁK TOM

    reagovat

    6 | Tomáš | před šesti roky
    :)

    reagovat

    7 | Tomáš@ | před šesti roky

    Díky za odpověď

    reagovat

    8 | Tomáš | před šesti roky

    Je možný, ze mel novějši olej lepši vlastnosti ale ja stávající M2T dávám do babetty v poměru 1:50(po záběhu) a uz ujela na to asi 6000 km a vse v poradku tak nwm co myslíte ????

    reagovat

    9 | Michal | před šesti roky

    Nejezdíte někdo na ethanol?

  • Peťan: No, myslím, že ethanol má ještě menší mazací schopnosti než samotnej benzín. Takže by bylo určitě potřeba víc oleje, takže by se to asi moc nevyplatilo. Můžeš to zkusit a dát vědět, jak to dopadlo :)
  • reagovat

    10 | Michal | před šesti roky

    [9] Michal: Tak musím říct, že na ethanol jezdí suprově. Jako, když chytla druhou mízu.

    reagovat

    11 | František @ | před pěti roky

    komentář

    Dobry Den.Já používám do Babety benzin OMV Maxxmotion 100.A do nej Dávám Olej olej STIHL HP.Babeta jede nádherne vše je bez problemu.Je to trochu drahé ale já zastávám názor,ze chci od Babety at mě všude bez problémů doveze tak jí dám to nejlepší co je dostupné na trhu.Mozná si řeknete je to přehnané nebo je blázen.Dávám ji každej rok do servisu na kontrolu,rekli mi že v takovem stavu jakou ji mám že to se už nevidí.Mám na ní najeto 5600km je pravda po laku,ale je jak když bych ji včera koupil.

    reagovat

    12 | Peter | před pěti roky

    Olej

    Zdravim. Chcem sa opytat či môžem dat tento olej http://www.husqvarna.com/…ny-olej,-ls/ do bezinu. Kupil som babetu ale neviem aky olej tam daval predošli majitel. babeta ma 5200 KM.Ďakujem.

  • Peťan: Jo, tenhe můžeš. Taky sem-tam používám Husqarňáckej.
  • reagovat

    13 | Peter | před pěti roky

    Aj ked sa tam daval predtym M2T ???

  • Peťan: To vůbec ničemu nevadí. Tenhle olej je kvalitnější, takže to motoru nebude vadit.
  • reagovat

    14 | Petr | před čtyřmi roky

    Co se stane když je v benzimu moc oleje ?

  • Peťan: Bude ti to hulit a zasere ti to vejfuk.
  • reagovat

    15 | Petr | před čtyřmi roky

    Jakou značku olej mám používat?Prý ten motor je po generalce kupovali jsme ji s přítelkyní před měsícem

    reagovat

    Připojte váš komentář!

    Hvězdičkou jsou označena povinná pole.
    E-mailovou adresu k příspěvku přidávat nemusíte. Autor stránek odpovídá vždy do komentáře, ne na přiložený e-mail!
    Kvůli zachování kompletnosti komentáře budou vložené odkazy na obrázky vloženy do komentáře přímo jako obrázek. Původní soubor bude zkopírován na tuto stránku.