mylms

... powered by RS2


Přepínání motoru hvězda - trojúhelník

Toto je jen jedno zapojení jednoho druhu motoru, další typy a zapojení různých druhů motorů naleznete v článku Přehled a zapojení motorů.

Motory s kotvou nakrátko odebírají během rozběhu velké proudy, což způsobuje kolísání v síti a možné vypínání předřadného jistícího přístroje. Kvůli omezení výpadků a rušení se třífázové asynchronní motory s kotvou nakrátko nejčastěji zapojují do konfigurace hvězda – trojúhelník (Y-D / Y-Δ), která velký rozběhový proud sníží. Další možností omezení proudového nárazu při zapínání je použití softstarteru, nebo frekvenčního měniče.

Před použitím rozběhu hvězda-trojúhelník je třeba zvážit ekonomickou stránku… Při použití tohoto způsobu rozběhu je nutné použít tři stykače, specializované časové relé, ovládací obvod, vícežilový přívod k motoru a v případě ochrany motoru tepelné relé. Cena těchto komponent se může vyšplhat na docela vysokou částku, nehledě na délku montáže. Oproti tomu je softstarter „krabička“ která má tři přívody, tři vývody a svorky na připojení tlačítka start a stop. Softstarter často zastane i ochrannou funkci a lze ho snadno konfigurovat.

motor-dy-1

Asynchronní motor zapojen do Δ



 

 

  

  

 

Jaké motory lze využít pro rozběh Y-Δ?

naší síti s fázovým napětím 230 V, sdruženým napětím 400 V lze použít pro přepínání Y-Δ pouze motory, které mají při zapojení do trojúhelníku jmenovité napětí 400 V (starší mají 380 V) a při zapojení do hvězdy napětí 690 V (starší mají 660 V).

Motory s menším výkonem (cca do 3 kW) mají obvykle jmenovité napětí při zapojení do trojúhelníku 230 V (starší 220 V) a při zapojení do hvězdy 400 V (starší 380 V). Tyto motory lze na na trojfázovou síť (400 V) připojit pouze v konfiguraci do hvězdy. Na jednofázovou síť (230 V) přes jednofázový frekvenční měnič, nebo pomocí kondenzátoru (cca 70 μF na 1 kW), který nahradí třetí fázi.

Na obrázku níž je červeně orámováno značení vhodného motoru – při zapojení do trojúhelníku se motor napájí 400 V, při zapojení do hvězdy se motor napájí 690 V. Dále je nutné brát v potaz odebíraný proud a podle toho dimenzovat přívody, stykače apod.

 

 

motor-dy-2

Příklad štítku motoru

 

 

motor-26

Význam štítku (sdružené napětí → napětí dvou fází proti sobě)

 

 

motor-35

Víčko svorkovnice třífázového asynchronního motoru s kotvou nakrátko – je zde znázorněno zapojení svorek

 

 

Rozběh v konfiguraci Y

Motor se při rozběhu zapojí do hvězdy a připojí se na něj napětí 400 V. Protože při zapojení do hvězdy je jmenovité napájecí napětí motoru 690 V bude se rozbíhat při podpětí. Napětí na vinutích je menší √3 -krát (400 * √3 ≈ 690 V), odebíraný proud i výkon tedy klesne na 1/3. Motor je nutné rozbíhat bez zátěže, nebo pouze s malou zátěží tak, aby se motor nepřetížil. Zapojení svorek je většinou vylisováno na víčku svorkovnice. Nemusí být stejné jako zde na obrázku. 

motor-dy-3

Propojky na svorkovnici při zapojení do hvězdy

 

 

motor-37

Propojky na svorkovnici motoru při zapojení do hvězdy

 

 

Při připojení napětí na mez L1 a L2 (ULN) teče proud (ILN) přes dvě sériově zapojené cívky. Výsledná impedance je větší – odebíraný proud (a tedy i výkon) je menší.

 

 

motor-dy-4

Vnitřní zapojení při zapojení do hvězdy

 

 

Provoz v konfiguraci D

Po rozběhu na jmenovité otáčky je nutné motor přepnout do trojúhelníku. Na vinutí se připojí 400 V, na které je dimenzované. Motor poběží na plný výkon. Otáčky bude mít stejné, jako při běhu do hvězdy.

motor-dy-5

Propojky na svorkovnici při zapojení do trojúhelníka

 

 

motor-38

Propojky na svorkovnici motoru při zapojení do trojúhleníka

 

 

Zapojení svorek je většinou vylisováno na víčku svorkovnice. Nemusí být stejné, jako zde na obrázku. Při připojení napětí na mez L1 a L2 (ULN) teče proud (ILN) přes sério-paralelní zapojení všech třech cívek. Výsledná impedance je menší – odebíraný proud a tedy i výkon je větší.

 

 

motor-dy-6

Vnitřní zapojení při zapojení do trojúhelníku

Pokud se motor nepřepne do trojúhelníka hrozí přetížení motoru a jeho následné zničení!

 

 

Zapojení přepínačů Y-Δ

Pro spouštění motoru je nutné použít nějaký spouštěč – buď manuální (používaný např. u cirkule), kde se přepínačem přepne motor nejprve do hvězdy a po chvíli do trojúhelníku, nebo automatické (ve větších strojích), kde se o přepnutí postará automatika. V obou případech přepínače nahrazují výše znázorněné propojky ve svorkovnicích, takže ty je nejprve nutné odpojit!

 

motor-dy-8

Manuální přepínač (ilustrační foto)

 

 

motor-dy-9

Automatický přepínač

 

 

Manuální přepínač (spouštěč)

Ve většině případů k manuálnímu spouštění vyhovuje vačkový spínač např. od České firmy OBZOR. Lze použít běžný typ 9551, což je prostý přepínač Y-Δ . Na svorky 1, 10 a 13 se připojí napájecí napětí, na svorky 3, 4, 5, 6, 15 a 16 se připojí jednotlivé konce vinutí na svorky označené písmeny (viz obrázek níž). Směr otáčení se změní prohozením dvou libovolných fází na přívodu k přepínači. 

Přepínače v e-shopu: Elima, Emas

motor-dy-7

Zapojení přepínače Y – D

Pokud je potřeba reverzace lze použít přepínač 9153, což je reverzační přepínač Y-Δ . Zapojení je stejně jednoduché jako u předchozího přepínače (přívody na svorkách 1, 5 a 20, vývody na svorkách 2, 4, 9, 15, 16 a 19). O vše se stará vnitřní uspořádání přepínače.

motor-dy-10

Zapojení reverzního přepínače Y-Δ

Takto jednoduché zapojení má však nevýhodu, a tou je nutnost obsluhy, která pohlídá zda se již motor roztočil na jmenovité otáčky a poté přepne motor do trojúhelníku. Příliš brzkým přepnutím může vzniknout proudový náraz, který vybaví předřadný jistič, nebo jiné jistící zařízení. Proto se u strojů, které má obsluhovat méně znalá obsluha používá automatické přepínání, které navíc např. blokuje chod stroje, než dojde k přepnutí do Δ.

 

Automatický přepínač (spouštěč)

Princip automatického přepínání je stejný jako u manuálního přepínání. Pouze se o přepnutí stará automatika, nebo časového relé, na kterém je nastaven čas, za který se motor bezpečně rozběhne na jmenovité otáčky. Po uplynutí tohoto času se motor přepne do trojúhelníka.

Kompletní automatický spouštěč vyrábí např. OEZ, jako moduly, které se jednoduše připojí k motoru a ovládacímu obvodu. Případně lze zapojení sestavit z jednotlivých komponent. Jako časové relé lze buď použít výstup z průmyslového automatu, který se často ve větších strojích již nachází, nebo specializované relé (např. CRM-2T). Tyto relé mají většinou nastavitelný jeden až dva časy – jeden na nastavení doby běhu do hvězdy (doba, než se motor roztočí) a druhý na prodlevu mezi vypnutím Y a zapnutím D (čas, kdy se vypnou stykače, aby nedošlo ke zkratu). Často bývá zapojení doplněno elektrickým i mechanickým blokováním stykačů.

 

motor-dy-11

Silový obvod při zapojení Y-D. Při běhu do hvězdy jsou seplé stykače Q11 a Q13; při běhu do trojúhelníku jsou seplé stykače Q11 a Q14

Princip je jednoduchý: Sepnutím spínače S se sepne časové relé K4, které sepne stykač Q13 (propojka na chod do hvězdy). Stykač Q13 zároveň přes pomocný kontakt sepne stykač Q11 (napájení), který se přes pomocný kontakt udrží zapnutý. Po nastaveném čase se stykač Q13 vypne a sepne se stykač Q14 (propojka na chod do trojúhelníka). Stykače Q13 a Q14 jsou navzájem blokované rozpínacím kontaktem, aby nedošlo k jejich současnému sepnutí (nastal by zkrat). Časové relé ve schématech níže není běžné časové relé, ale speciál určený ke spínání motoru Y-D! Oba spínací kontakty nespínají zároveň! Jako vhodné relé může sloužit např. výše zmíněné CRM-2T od ElkoEP.

 

motor-dy-13

Ovládací obvod – spínáno vypínačem (S)

 

Toto zapojení je podobné zapojení výše, akorát se místo spínače používají tlačítka. Stisknutím S1 se do obvodu přivede napájení. Po sepnutí Q11 se tlačítko S1 přemostí pomocným kontaktem, není tedy nutné ho držet sepnuté. Vypnutí se provede stisknutím rozpínacího kontaktu S0 – tedy odpojením obvodu od napájení. 

 

motor-dy-12

Ovládací obvod – ovládáno tlačítky S0 (VYP) a S1 (ZAP)

 

Zapojení ostatních modulů je většinou podobné. Nejdůležitější je blokace stykačů Q13 a Q14 proti současnému sepnutí, dále pak zajištění, aby motor trvale neběžel do hvězdy. Pokud se použije výše uvedené časové relé CRM-2T, je schéma zapojení v návodu.

 

 

Jištění motoru při rozběhu Y-Δ

Jištění motoru při rozběhu Y-D není úplně jednoduché. Motor je nutné chránit proti zkratu i proti přetížení. Ochranu proti zkratu zajistí vhodné pojistky vřazené do přívodu napájení. Ochrana proti přetížení by měla být dvojí. Motor je nutné chránit proti přetížení nejen během provozu, ale i během rozběhu. Ale běhěm rozběhu motor odebírá pouze třetinový proud, proti nominálnímu! Nelze tedy jednoduše připojit např. motorstarter, nebo nadproudové (tepelné) relé do přívodu napájení. Kvůli zamezení výpadků by se hodnota jmenovitého vybavovacího proudu musela nastavit na jmenovitý proud motoru (motor by nebyl jištěn při běhu do Y). Nebo by se muselo nastavení proudového relé po přepnutí do Δ změnit (to je v praxi nereálné).

Nadproudové relé lze však zapojit několika způsoby podle druhu ochrany motoru:

 

Kompletní ochrana motoru při běhu do hvězdy i trojúhelníka

Při jmenovitém zatížení, při rozběhu motoru teče jednotlivými vinutími motoru proud Ivd = Id/√3 = Idx0,58. Zapojením nadproudového relé (F1) do série s vinutím motoru a nastavením vypínacího proudu relé na 0,58×Id je zajištěna kompletní ochrana motoru při běhu do Y i do Δ. Při běhu do Y, kdy je odebíraný proud menší je motor napájen pouze třemi vodiči. Při provozu do Δ, kdy je odebíraný proud větší je motor napájen vodiči šesti. Na stejný proud (0,58×Id) může být dimenzován hlavní stykač (KM1) a stykač pro běh do Δ (KM2). Stykač pro běh do Y (KM3) může být dimenzován na proud Id/3.

 

motor-dy-16

Kompletní ochrana motoru při zapojení do hvězdy i trojúhelníka

 

 

Ochrana motoru při běhu do trojúhelníka a částečná ochrana při běhu do hvězdy

Pokud je nadproudové relé (F1) zapojeno (a nastaveno na jmenovitý proud motoru) v napájecím vedení je zajištěna plná ochrana motoru při běhu do trojúhelníka, protože je v tomto zapojení odebírán jmenovitý proud. Při rozběhu, tedy když je motor zapojen do hvězdy je odebíraný proud 1/3 proudu jmenovitého (Id/3). Toto snížení proudu způsobí prodloužení vybavovacího času tepelného relé 4× – 6×. Avšak, pokud se motor nerozběhne stačí tento čas na vybavení nadproudového relé – zabrzděný motor odebírá větší proud než Id/3 (Id = proud motoru při běhu do Δ). Proudové dimenzování stykačů je stejné jako v předchozím případě. Toto zapojení lze použít, pokud při startu motoru nadproudové relé často vypíná.  Při tomto zapojení je vhodné hlídat teplotu vinutí motoru vestavěným termistorem, nebo bimetalovým kontaktem v motoru.

 

motor-dy-17

Ochrana motoru při běhu do trojúhelníka a částečná ochrana při běhu do hvězdy

 

 

Ochrana motoru pouze při běhu do trojúhelníka

V tomto případě se tepelné relé (F1) zapojí do obvodu druhého stykače tak, aby jím neprotékal žádný proud při běhu do hvězdy. Vypínací proud relé se nastaví na 0,58×Id, protože je při běhu do trojúhelníka motor napájen šesti vodiči, tedy „ze dvou stran“. Proudové dimenzování stykačů je stejné jako v předešlých případech. Tento typ zapojení se používá, když má motor těžký a dlouhý rozběh. Při tomto zapojení je vhodné hlídat teplotu vinutí motoru vestavěným termistorem, nebo bimetalovým kontaktem v motoru.

 

motor-dy-18

Ochrana motoru pouze při běhu do trojúhelníka

 

 

 

Ještě je zde jako bonus video výroby asynchronního motoru.

Zdroje obrázků: Wikimedia, Eaton/Moeller, ObzorOEZ


Napsal Petan před čtyřmi roky v kategorii Elektronika. Připojeno 44 komentářů.
Přečteno 76372x.

Na programy zde poskytované není žádná záruka na funkčnost (viz licence). Jednotlivé články, stejně jako celý obsah stránek není návodem a slouží pouze k studijním účelům. Zapojení výše mají pouze informativní charakter! Vždy se řiďte originálním návodem k použití! Na elektrickém (vyhrazeném) zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle vyhlášky 50/78 Sb! Vše tedy děláte na vlastní nebezpečí! Autor stránek nebere žádnou zodpovědnost za případné újmy na zdraví, životě, majetku a jiné!

Některé části textů mohou obsahovat texty, případně obrázky ze stránek Wikipedia a Wikimedia Commons. Tyto části jsou dostupné pod původní licencí Creative Commons.



1 | Jiří Dekař @ | před čtyřmi roky

Pochvala

Dík za bezva článek!!

reagovat

2 | JOSEF @ | před čtyřmi roky

zapojení reverze

Dobrý den,potřeboval bych poradit,jak zapojit reverzní přepínač.Budu dělat štípačku na dřevo a použiji reverzní spínač.Známej elektrikář mě pořád tvrdí,že ke štípačce budu potřebovat dva přívodní kabely. Jeden k motoru na 380 a druhy 220 k napájení reverze.Nevím teda co budu mít přesně za spínač,ale zdá se mě nesmysl tahat znova přívodní kabel,když už budu mít natahlej jeden,tak na co tahat další.Nechám to určitě zapojit od zkušeného elektrikáře,ale ty dva kabely mě pořád vrtají hlavou.MŮŽE MĚ PROSÍM NĚKDO PORADIT,PRÍPADNĚ TOHLE VYSVĚTLIT.DÍKY

  • Peťan: Dva přívody jsou kravina. Už kvůli tomu, že 230V se dá "odpíchnout" z 400V. Vždy dvě fáze mají proti sobě 400V a jakákoliv fáze proti nuláku má 230V. A stroj by neměl mít víc než jeden přívod kvůli bezpečnosti.
    Ale všechno tohle je zbytečný, když se dá koupit reverzační přepínač, kterej se jednoduše zapojí (tři dráty od napájení, tři dráty do motoru) a pak se páčkou přepíná na směr doleva, nebo doprava. Proč to dělat složitě, když to jde jednoduše :)
    P.S.: Ještě štípačku doporučuju osadit jištěním - nejlépe motorovým spouštěčem nastaveným na správný proud motoru.
  • reagovat

    3 | Ondra @ | před třemi roky

    [2] JOSEF: Já bych tam dal kombinaci dvou stykačů. Doplnil bych to ještě o koncové spínače připojené na pomocné kontakty. Tepelná ochrana (nebo motorový spouštěč) je samozřejmost! A aby to bylo komplet doporučuji STOP tlačítko. To se dá jednoduše zapojit na rozpínací kontakty tepelné ochrany :)

  • Peťan: Pokud se jedná o kuželovou štípačku, tak koncáky nejsou kam dát. Běžná štípačka je řešena hydraulicky (takže tam není potřeba reverzace). Tlačítko STOP se dá instalovat rovnou k motorovému spouštěči na krabici. Při použití stykačů je třeba ovládací obvod, který je taky nutné jistit (další pojistka/jistič).
  • reagovat

    4 | karol Pinčák @ | před třemi roky

    mam na cirkularke 4,5kw motor.dlhšiu dobu som s ním nerezal. teraz ,keď som potreboval porezať drevo, tak pri druhom prepnutí na hviezdu mi po 3 sekundách vyhodí poistku na cirkularke. neviem si pomôsť. Ďakejem.

  • Peťan: Na cirkuli je přepínač Y-D. Pokud se při zapnutí na "1. stupeň - Y" cirkule roztočí bez problémů, tak bude zřejmě problém ve vypínači - nepřevádí jednu fázi po přepnutí do trojuhelníku - pravděpodobně je zoxidovanej kontakt ve vypínači (běžná věc).
    Mohlo by pomoct prostříknout přepínač sprejem na kontakty a při odpojeném přívodu ho trochu procvakat. Pro otrlejší je možnost rozmontování a vyčištění (dřív se kontakty běžně čistily, dnes už se to tolik nedělá, jednak kvůli nemožnosti rozmontování přístroje, případně složitosti a ceně nového). Nejlepší varianta je výměna za nový stejný, nebo podobný typ.

    Nejdřív bych změřil, jestli jdou všechny 3 fáze na vypínač (může být problém před vypínačem). Pak bych preměřil přepínač jestli správně spíná - buď ohmmetrem/pípákem a nebo bych odpojil motor (kvůli ochraně motoru) a měřil bych na výstupu z vypínače jednotlivé fáze. Pokud z vypínače leze to, co má, může být problém v motoru - chtělo by to změřit proud v jednotlivých fázích.

    Pokud si na to netroufáš, tak bych to rozhodně svěřil odborníkovi, protože 400V už pěkně kope! S elektrikou si není radno zahrávat.
  • reagovat

    5 | Miloš @ | před třemi roky

    [2] JOSEF: Tak to je asi elektrikář na baterky,dva přívody je dost kabaret.Je tedy fakt, že elektromotor dvouotáčkový hvězda trojůhelník, jsem ukazoval elektrikáři a ten na něj koukal jako vejr.

    reagovat

    6 | Radek Prokop @ | před třemi roky

    Asynchroní motor

    Mám trošku zmatek ve štítkách 3 fázových asynchronních motorů. Může mi někdo toto vysvětlit ? Na štítku je 220V hvězda a 380 V trojůhelník. Na jiném motoru je to obráceně, 380 hvězda a 220 trojůhelník a na jiném je jen 380 trjůhelník. Jak se to smí zapojit ? Ten kde je jen trojúhelník se taky dá zapojit do hvězdy. A můžu opravdu zapojit deo trojůhelníku motor kde je 220 hvězda a 380 trojůhelník na klasický motorový 3 fázový proud napětí 380 ?

  • Peťan: Koukni se do článku Přehled a zapojení motorů. Ještě jsem neviděl běžný motor, kde by bylo napětí při zapojení do trojuhelníku větší než do hvězdy. Když je na motoru napsáno Hvězda 400 V -> motor jde zapojit do hvězdy na sdružené napětí 400 V (to je to, co je v "motorovej" zásuvce). Když je napsáno na motoru Trojuhelník 230 V -> motor jde zapojit do trojuhelníku na sdružené napětí 230V (to však běžně v ČR v síti nění, zde je fázové napětí 230 V). Některé motory se nedají přepojovat odbočkama na vinutí - lze je zapojit jenom do Y, nebo do D podle toho, jak jsou navinuty. Podobně to je u kroužkových motorů.
  • reagovat

    7 | Honza | před třemi roky

    Špatná fotografie

    Ahoj Peťane,
    Pod nadpisem zapojení přepínačů hvězda trojúhejník,jste uvedl fotografii manuálního přepínače.
    Bohužel s tímto přepínačem se motor nikdy nerozběhne do hvězdy a trojúhelníka, protože na fotce je reverzační přepínač… A to jistě víte k čemu je.

  • Peťan: Ovšem že vím, k čemu je reverzační přepínač :) Fotka měla sloužit jako ilustrace, jak zhruba takovej manuální přepínač může vypadat (proto je tam pouze popisek "Manuální přepínač"). Rozdíl mezi tímto a skutečným přepínačem Y-D je minimální (jedno patro navíc a jiné propojky). Pokusím se nějaký přepínač vyfotit a fotku aktualizovat.

    PS.: Tohle by klidně mohl být i jiný přepínač, než reverzační. Číslo schématu je vylisováno na spodní straně, takže nelze se 100% jistotou říct, že se jedná o reverz. Ale to jen tak mimochodem.

    PPS.: Dík za konstruktivní poznámku.
  • reagovat

    8 | Honza | před třemi roky

    Omlovám se za svoji poznámku, nepochopil jsem, že se jedná o ilustrační foto. Třemi tečkami za reverzační přepínač jsem myslel např.: náhradní zdroj-0-síť atd. Vím co znamené čtyřčíslí 9551 nebo 2203 a také A4 nebo A8.Fotky přepínačů Y-D jsou také na strankách obzor.cz vačkové spínače.

    reagovat

    9 | Adam @ | před třemi roky

    Zapojení

    Ahoj, chtěl bych se zeptat, jestli by bylo možné to ještě kromě schémat nějak instruktivně nafotit a ukázat v reálu. Mám starou hoblovku a motor s manuálním přepínačem hvězda/trojúhelník. Motor v propojení do hvězdy jede pomalu (jakoby na jednu fázi…?) a rád bych to nějak opravil. Bohužel moje znalosti jsou chabé a nejsem asi schopen schémata následovat. Na druhou stranu mě to dost zajímá a využil bych to určitě i na dalších podobných mašinkách.

    Děkuji předem!

    Adam

  • Peťan: No, zas tak často s manuálním přepínačem Y/D nepracuju... Ale zkusím něco nafotit. Ale mám takový tušení, že na fotkách to bude ješt míň pochopitelný, než na schématech. Zde se jednoduše táhnou z příslušných svorek přepínače vodiče na příslušné svorky motoru. Jinak, pokud 3f asynchronnímu motoru chybí jedna fáze, tak se po roztočení točí (bez zatížení) stejně rychle jako se třemi fázemi. Nerad to říkám, ale možná by bylo lepší tuto práci svěřit odborníkovi.
  • reagovat

    10 | Bob @ | před třemi roky

    Ahoj prosím o pomoc mám zapojený frekvenční měnič k motoru 2,2kw ovládačem jsem ovládal rychlost a směr otáčení motoru. V současné době mám problém že motor ztratil sílu v otáčkách a udržím ho rukou. Nevíte kde hledat závadu.

  • Peťan: Měnič nic nehlásí, popřípadě, nezměnilo se nastavení? Zkusil bych motor zapojit přímo na síť, aby se vyloučila porucha měniče. Ale pravděpodobně bude přestřiženej rotor motoru. V tomto článku se mrkni na 3., 4. a 5. obrázek. Na boku rotoru jsou vidět "rýhy" který navazujou jedna na druhou. Pokud je poškozen rotor tak některý budou jakoby uskočený. Opravit se to nedá.
    PS.: K čemu motor používáš? Tohle se stavá, když dostává motor rázy.
    PPS.: Pokud motor rozděláš, tak rotor vyfoť a pošli mi fotku. Dík.
  • reagovat

    11 | Bob | před třemi roky

    [10] Bob: Prosím tě, motorem poháním šnůru na kterém tahám přes kladky plastový střapec nebo kožešinu, kterou loví psi. Myslel jsem si to, že závada bude v motoru. Měnič funguje dobře v otáčkách i směru. Prosím nemáš zkušenosti s nastavením frekvenčního měniče, jakého výrobce bys doporučil. Jsem z Karlových Varu nebydlíš poblíž.

  • Peťan: Poblíž nebydlím, do KV to mám přes celou republiku :D Jinak, pár měničů už jsem nastavoval. "V ruce" jsem měl Schneider Altivar, Siemens Sinamic, Teco, ... Ono jde o to, co chceš nastavit. Nějakou rampu a rychlosti není složitý nastavit, ale když se člověk dostane hloubějc do menu tak tam jsou stovky parametrů. Výchozí by měl bejt vždycky návod.
  • reagovat

    12 | Bob | před třemi roky

    ¨Zatím moc děkuji za ochotu a rady ! Zítra motor rozeberu a uvidí se…

    [11] Bob:

    reagovat

    13 | Milan @ | před třemi roky

    Zapojeni motoru

    Dobry den, mam dotaz mam motor na starsi cirkularku ale stitek na nem neni a podle velikosti ho odhaduju tak na cca 4.5kW ale potreboval bych poradit jak ho mam promerit, nebo jak poznam jestli se zapojuje Y/D nebo jinak. Svorkovnici ma klasicky UVW 1/2 (6 svorek) nerad bych ho spalil pri pokusech. Diky za kazdou radu.)

  • Peťan: Schéma zapojení je většinou vylisováno na víčku svorkovnice. Pokud je to běžný motor, tak bych ho zapojil do hvězdy a změřil proud v jednotlivých fázích. Měl by být ve všech fázích stejný. Výkon motoru je P= odm(3) * U * I * cos(fi). Pokud nebude výkon odpovídat velikosti motoru, tak bych ho zapojil do D a vyzkoušel znovu. Ideální by ovšem bylo zjistit o jakej motor se jedná. Za nic neručím :)
  • reagovat

    14 | Milan | před třemi roky

    [13] Milan: Diky za typ. Vicko svorkovnice k tomu bohuzel nemam ale takle promerit to neni problem tak to skusim. Na zbytku stitku byl citelnej napis Mohelnice tot vse.

    reagovat

    15 | Radek | před třemi roky

    Ahoj. Zrovna řeším taky štípačku. Vytáhl jsem léta schovaný el.motor 3kw, původně byl na cirkuli a spínaný spínačem hvězda trojúhelník. Úvaha byla taková, že k vůli bezpečnosti ho budu spouštět motorovým spouštěčem, ale při zapojení mi vyhazoval jističe. Postupně jsem došel k tomu, že když motor nastavím do hvězdy tak se rozběhne. Z výše uvedených poznatků a článku, v tom mám rozpor, chápu to tak, že :
    1, motorový spouštěč zapíná podle nastavení v motoru HVĚZDA nebo TROJÚHELNÍK
    2, podle schématu vede z motoru 6 vodičů do spínače HVĚZDA/TROJÚHELNÍK
    3, jak to pak funguje na té cirkuli, když v motoru jsou svorky do trojúhelníku a vedou do spínače HVĚZDA/TROJÚHELNÍK
    3 vodiče.
    4, mimo téma, jak funguje (CEE FÁZOVÝ MĚNIČ) vidlice na 400v
    Díky za odpověď

  • Peťan:
    1) Motorový souštěč je v podstatě jistič uzpůsobený k jištění motorů. Dá se použít jako vypínač. Nastaví se na něm jmenovitý proud motoru a při jeho překročení spouštěč vypne. Problém nastává u přepínání Y/D, protože motor bere v zapojení do hvězdy malej proud a po přepnutí do D větší. Tak se buď použije spouštěč s větším proudem (motor není jištěn při rozběhu), nebo se použije tepelné relé (na třetím obrázku odspoda je značeno písmenem F) společně se stykači a pojistkami. Vyřešit by to šlo i spouštěčem, ale motor by nebyl plně chráněn proti zkratu. Možné se o této problematice rozepíšu v tomto, nebo dalším článku.
    2) ANO
    3) Pokud jsou v motoru propojky, nelze motor přepínat v konfuguraci Y/D. Podle zapojení propojek je to buď Y, nebo D (pokud se nejedná vyloženě o nějakej speciální motor). Je možné, že se spínač nepoužívá jeko přepínač Y/D, ale jako obyčejný vypínač. Už jsem to taky tak viděl zapojeno.
    Koukni se na štítek motoru jestli značení odpovídá štítku na 2. obrázku. Jde o tu červeně orámovanou oblast. Musí to být stejné (nebo mít stejný význam), potom lze motor spínat v konfiguraci Y/D, jinak ne. Více o zapojení motorů je v článku Přehled a zapojení motorů.
    4) Pokud myslíš tu zástrčku (lidově flašku), tak to je klasická zástrčka, jením je uzpůsobená tak, že jdou dvě sousední fáze přetočit navzájem. Docílí se tím změny směru otáčení.
  • reagovat

    16 | Radek | před třemi roky

    [15] Radek: Díky za odpověď.

    reagovat

    17 | milan@ | před třemi roky

    pochvala
    velmi dobře znazornena schemata
    a vyborne vzsvetleni

    reagovat

    18 | Dalibor Smetana @ | před třemi roky

    Dobrý den, prosím prosím trápím se zapojením motoru 7,5kw na cirkuli hvězda trojůhelník, když motor rozběhnu na hvězdu a pak přepnu na trojúhelník tak to vyhodí jistič (25B) děkuji za pomoc

  • Peťan: 7,5 kW, to už je pěkný hovado :) Při takovým výkonu bude odběr kolem 20A, takže jistič už je dost na hraně. Lepší by byla charakteristika C, ale mám takový tušení, že jde o hlavní domovní jistič. Zkusil bych nechat motor dýl roztáčet, aby byla jistota, že má opravdu jmenovité otáčky. Pak asi nebude jiná možnost, než shánět jinej motor, nebo použít SoftStart (což je investice kolem 6000 Kč). PS.: Ještě radši překontroluj zapojení motoru a přepínače, třeba je chyba tam.
  • reagovat

    19 | Dalibor Smetana @ | před třemi roky

    Děkuji, ještě jsem byl v elektroskladu, kde mi poradili že si tam mám dát zpátky starý černý jistič 3×20A motorový který by to mohl udržet, já ho totiž vyměnil za nový 3×25 a ten to vyhazuje, hlavní je taky starý s hodnotou 3×21A, tak jsem zvědav, děkuji mockrát za pomoc, jak to vyřeším ozvu se. ALe provedu ještě kontrolu zapojení, točit se může jak dlouho chce stejně to pak vyhodí při přepnutí na trojůhelník.

    [18] Dalibor Smetana:

    reagovat

    20 | Dave | před třemi roky

    [19] Dalibor Smetana: Už z první zmínky o tom jaký jistič byl vyhozen (25/3/B) je patrné, že tento jistič je nevhodný!! Pro motory je nutné jištění s charakteristikou C nebo dokonce D. Jištění na přívodu do domu by mělo být minimálně 32A.

    reagovat

    21 | Josef @ | před třemi roky

    Dotaz

    Prosím znáte někdo typové značení vačkového průmyslového vypínače pro motor na dvoje otáčky. Motor má devět vývodů z vynutí. První nižší otáčky/první vinutí se zapíná do hvězdy a pak se přepne trojuhelník. Druhé vyšší otáčky/obě vynutí se zapínají do lomenné hvězdy. Děkuji za odpověd na Email: joseftomcik@seznam.cz

  • Peťan: Zkuste kouknout na schéma 9556, nebo na 9567. Záleží na tom, jak je motor přesně zapojen. Pokud by byla fotka takového motoru, případně i fotka víčka svorkovnice (zapojení), byl bych za to vděčnej. Díky.
    PS.: Pokud by nebyl žádnej ze spínačů vhodnej, lze si u Obzoru nakonfigurovat vlastní spínací schéma. Ale je k tomu nutné vědět, jak se má motor rozbíhat.
  • reagovat

    22 | Laďa | před třemi roky

    Pomoc

    Dobrý den,mám menší broblém s 3F motorem 5.5 kw od siemensu,který dříve jel pouze na trojuhelník bez potíží a po vřazení vačkového přepínače hvězda trojuhelník od obzoru (schema 9551) se na hvězdu rozbyhá do plných otáček a na trojuhelník asi na 3 otačky za vteřinu.Motor má cca 1500 ot/min to je 25 ot/sec a při rozběhu je na cca 1/8 výkonu.Víše jsem se dočetl,že motor má na rozběh cca 1/3 otácek.Na motor je namontován 20–30 kg težký ventilátor Zapojení jsem kontroloval nesčetněkrát a tak se táži kde asi může bých chyba.Předem díky za odpověď.

  • Peťan: Nejdřív bych zkontroloval štítek motoru. Musí být dle obrázku D/Y 400/690V. Je to zvýrazněno v červeném orámování na obrázku. Ale pokud byl motor provozován v zapojení do trojuhelníku na 400V tak tam asi problém nebude.

    Při zapojení do D i do Y by měl mít nezatížený motor stejné otáčky. Otáčky jsou dány frekvencí sítě a stavbou motoru. Motor má při zapoejní do Y jenom třetinový výkon, takže pokud točí např. s ventilátorem, tak se může stát že s třetinovým výkonem ventilátor neutočí na jmenovité otáčky. To asi taky nebude tento problém.

    Já bych nejdřív zkusil proměřit odpojený vačkový přepínač, jestli spínají všechny kontakty podle schématu. Pak bych třeba zkusil napojit motor přímo (přímo ze sítě s propojkami ve svorkovnici; bez zátěže na hřídeli) do Y a pak přímo D. Tím se zjistí jestli motor funguje. Nakonec bych zapojil přepínač. Je důležité dodržet propojení jednotlivých svorek na přepínači a na motoru. Takže např. ze svorky 3 -> W2, 16 -> W1, 4 -> U1, ... V případě přehození by jedna cívka mohla být nafázována opačně a jakoby měla tendenci motor brzdit.
  • reagovat

    23 | Laďa | před třemi roky

    [22] Laďa: díky za tipy,ale problém byl ve 20 kw centrále která 20 kw nemá … jinak na bez zátěže jel motor jak měl

    reagovat

    24 | Miky @ | před třemi roky

    7.5kW problem

    Zdravim. mam soustruh ktery ma 7.5kW (SUI40)motor s prepinamim Y-D. kdyz jsem mel dotazenou 100m prodluzku z domu kde mam 32A jistic tak prepinal bez problemu. Ale pak jsem si udelal separe privod do dilny taky 32A (vzdalenost ke stroji je cca 20m tak mi zacal okamzite vyhazovat jistc pri prepnuti z Y na D (pri roztocenem motoru). napadlo me nekolik reseni.

    1. vlozit do privodu zase tech 100m kablu ( to mi elektrikar omlatil o hlavu ze je to prasarna)
    2. dat mensi motor treba 5.5kW
    3. softstart ( mam Schneider Allstart ATS22D32S6)
    4. vymenit prepinac Y-D ( je promereny a vypada ok)
    muze byt jeste nejake jine reseni. Abyl neresil nasledek ale vyresil pricinu. diky
    Miky

    Jeste jsem zapomel rict ze 32A jistic je charakteristiky B, zkousel jsem 32A char C a to je v poradku, 40A to taky udrzi. Zda se mi proste prasarna davat na barak 40A jistic

  • Peťan: No, 100m prodlužka je už trochu prasečina, to jo :D Ona takto dlouhá prodlužka má nějaký odpor (impedanci), takže při zapnutí motoru nenastal tak velký proudový náraz. V podstatě se jedná o předřadnou tlumivku, kterou by šla prodlužka nahradit. Ale to bych bral jenom jako velice okrajové řešení.

    Ideální by byla změna předřadného jištění, ale jestli je to domovní jistič, tak ten by měl být charakteristiky B a hlavně se to musí řešit s distributorem elektřiny. Možná by ale charakteristiku C/D povolili... 40A jistič by se musel určitě doplácet..
    Další schůdný řešení se mi zdá buď ten použít softstartér, nebo frekvenční měnič (byla by možnost měnit otáčky, a další parametry). Motor 7,5 kW by měl brát cca 15 A, takže jde v podstatě jen o rozběh. Poslední řešení (jak píšeš) je výměna motoru za slabší. Jde o to, jestli by pak nevadil menší výkon.
  • reagovat

    25 | Miky | před třemi roky

    diky za info. Urcite zkusim ten Softstart kdyz uz ho mam koupeny, jen jsem se chtel ujistit ze jdu spravnou cestou protoze kdyz uz se ten motor toci tak prece neni duvod vyhodit jistic uz k zadne spicce nedochazi pri prepnuti.
    EON mi samozrejme nic jineho ne Bcko nepovoli to jsem zkousel. Dam vedet jak jsem dopadl

    reagovat

    26 | Honza @ | před třemi roky

    Přepínač Hv/Troj.

    Nemáte prosím někdo schéma přepínače hvězdy/trojúhleník pomocí tlačítek-VYP,HV,TROJ. ze dvou míst.Vypínací i trojúhleníkové jsou rozpínací.Samoz­řejmě vše přes 3 stykače.Silové zapojení znám.Díky.

  • Peťan: Na posledním obrázku je schéma automatického přepínače ovládaného tlačítky z jednoho místa. Pokud chceš ovládat rozběh ze dvou míst, tak dej do série s S0 ještě jeden rozpínací kontakt (STOP) a paralalně k S1 spínací kontakt (START).
  • reagovat

    27 | erik | před třemi roky

    dobry den mam menši problem mam elektromotor mez mohelnice 2,2 kw na štitku je napisane možnosť zapojenia trojuholnik,hviezda ale do elektromotora vedu len 3 vodiče. skusal som či to ide zapojil som 3 fazy na tie tri vodiče a vodič PEN na kostru a išlo to a chcel by som sa spitať ake to bolo zapojenie trojuholnik alebo hviezda ?

  • Peťan: Stačí otevřít svorkovnici motoru a podívat se, jak jsou zapojeny propojky na svorkách. Na víčku svorkovnice je vylisováno zapojení.
    Pokud je na motoru napsáno ΔY 230/400 V tak je na 100% zapojen do Y. U malých výkonů jsou tyto motory nejběžnější. Přepojení do Δ a připojení k třífázové síti motor zničí! Doporučuji si projít článek Přehled a zapojení motorů.
  • reagovat

    28 | Jan Ostrý | před dvěma roky

    Dobrý den,mám problém se zapojením motoru Mez Mohelnice 5,5 kW na hvězda /trojůhelník. Tento motor běžel mnoho let na zapojení se třemi stykači V03c009. Jeden stykač odešel a tak jsem zakoupil přepínač Y-D typ 9551 Na schematu k tomuto přepínači jsou jednak čísla svorek, to není problém, ale svorky na schematu u motoru mají označení V,U W,1–3 ale na motoru toto nové značení není.Z motoru jdou dva kabely, jeden byl na Y a druhý na D. Na motoru jsou kabely připojeny tek že jsou 3 svorky vodorovně nahoře k jednomu kabelu a 3 svorky vodorovně dole k druhému kabelu.Jak přiřadím svorky (a kabely) z motoru na číslované svorky na přepínači. Děkuji za radu.

  • Peťan: Kouknul bych se detailněji na svorkovnici motoru. Určitě na ní budou vylisovaná čísla svorek. Většinou to jsou malá písmenka v kolečku. Jinak, nejčastější zapojení motoru je podle 4. obrázku odzhora. Dále bývá zapojení svorkovnice vylisováno na víčku svorkovnice, případně v návodu k motoru...Ale to by bylo potřeba zná třesný typ.
  • reagovat

    29 | jan Ostrý | před dvěma roky

    Dobrý den, ještě dodatek k mému včerejšímu dotazu.Nasvor­kovnici motoru mám svorky -horní řada -ZXY a dolní řada UVW. Pro hvězdu ja naznačené připojení přívodu RST na svorkyUVW. Pro trojuhelník je připojení na svorky ZXY, ale s propojením na UVW. Toto propojení svorek ale při provozu na 3 stykače naní provedeno. Značení normy PN104.00. Vyli­sovaná čísla v kolečku na svorkovnici jsem nenašel. Našel jsem nalepený štítek, který jsem se snažil teď popsat. Děkuji mnohokráte a obdivuji rychlost odpovědi na můj první dotaz.

    reagovat

    30 | Jan Ostrý | před dvěma roky

    Ještě si dovoluji přidat info. Na přepínači Y/D 9551 mám k dispozici svorky 3,4,5,6,15,16­. Nevím, jak tyto svorky přiřadit k motoru, které jsou pro Y , a které pro D. Děkuji

    reagovat

    31 | Mira Mlčák @ | před dvěma roky

    Y/D

    Dobrý den, mám motor Y380/D220 ale pozor, má 7.5KW. zapojení je tedy pouze do Y říkám to správně?

  • Peťan: Ano na 400 V pouze do hvězdy. Rozběh Y-D tady nepůjde.
  • reagovat

    32 | Aleš @ | před dvěma roky

    Y/D

    Dobrý den, snažím se udělat si rozběh motoru přes stykače, ale nevím pro, ale stále mi to vyhazuje hlavní jistič (32A béčko) Jakmile tam dám vypínač Y-D (9551) tak mi motor běží. Všechno mám proměřené, ale jakmile sepnu hlavní stykač se stykačem do Y tak se mi motor roztočí, ale když přepnu druhým tlačítkem do D tak mi to vyrazí pojistku i hlavní jistič. Dloho se s tím už trápím a proto se mi tam nechce dávat ten vypínač, ale mám 3 tlačítka (hlavní vypínač, Y a D) přijde mi to jako elegantní řešení, ale nevím proč mi to padá. Je možné, že ty stykače spínají tak rychle, že nestihne Y odepnout a D stihne sepnout dříve? Je to přes pomocné spínací a rozpínací kontakty stykačů.

    Děkuji

  • Peťan: Nebylo by schéma? Je možný, že stykač "trojuhelníku" sepne ještě dřív než stykač "hvězdy" rozepne všechny 3 fáze, i když díky blokaci stykačů by se to stát nemělo. Taky může být problém v "silovině".

    Přepínaní třemi tlačítky podle mě není nejlepší nápad. Je to na úrovni ručního přepínač 0-Y-D. Časáky na rozběh Y-D trojuhelník mají nastavitelné zpoždění mezi Y a D, takže pravděpodobnost zkratu téměř odpadá. Osobně bych tedy šel cestou časového spínače a dvou tlačítek - VYP. a ZAP. ElkoEP prodává pěknej časák, přímo určenej pro rozběh Y-D
  • reagovat

    33 | Aleš @ | před dvěma roky

    Y/D

    Schéma už bohužel nemám. Dneska jsem to konečně dal po měsíci dohromady. Bylo to opravdu tak jak jsem napsal. Stykače jsou příliš rychlé a obvod na Y se nestihne rozepnout včas i když jsem to udělal přes spínací kontakt D. Takže jsem to vyřešil tak, že když zmáčknu tlačítko Y tak se mi motor rozběhne do Y a musím to držet tak dlouho než se motor rozběhne a když tlačítko pustím (už tam vznikne časová prodleva) tak se mi spustí stykač D a vypne se mi Y. Vše bylo způsobeno pouze tím, že stykače jsou hrozně rychlé.

  • Peťan: Tak to je dobře, že se nakonec podařilo. Chápu dobře, že je cívka stykače "D" zapojena přes rozpínací kontakt stykače "Y" (a opačně)? Nějak to z popisu nechápu. Vyrábí se i mechanické blokování stykačů. Připínání Y-D není žádná novota, osobně bych vsadil na osvědčené schéma.
  • reagovat

    34 | Aleš @ | před dvěma roky

    Y/D

    Napište mi na e-mail Plojhy@students.zcu.cz a já Vám můžu poslat schéma podle kterého jsem to zapojil a z toho už to snadno pochopíte a můžete to přidat i nahoru do návodu :-)

  • Peťan: Ulož schéma třeba někde na Rajče a hoď sem odkaz.
  • reagovat

    35 | Aleš @ | před dvěma roky

    Y/D

    Zde přikládám odkaz s oscanovaným schématem na ovládání stykačů podle kterého jsem to zapojoval.
    schema
    Na rajce.net nemám účet a zřizovat si ho nechci.
    Doufám, že s tím někomu ještě ušetřím starosti pokud to nahodíte.

    Děkuji

  • Peťan: Zapojení se zdá být funkční, ale... Základ u elektrických obvodů je eliminovat chybu alespoň člověka a pak dále počítat s nejčastějšími poruchamy el. zařízení. Co když někdo jenom krátce stiskne (nebo ho rychle pustí) tlačítko Y-D? Né třeba schválně, ale smekne se mu na tlačítku prst. Časový spínač je v tomto směru spolehlivější. Co když se svaří kontakty stykače Y? Pokud mám dva stykače a nechci, aby se daly spustit zároveň připojím jejich cívky přes rozpínací kontakt druhého stykače (viz zapojení cívek stykačů Q13, Q14 na obrázku výš). Není to uplně 100% jistota, ale je odstraněna další možná závada.
    Na druhou stranu, je určitě dobrý si zkusit sám něco vymyslet a zkonstruovat. Učenej z nebe nespadl a člověk se to hold někde naučit musí.
    PS.: Zas tak špatný to není :)
    PPS.: Doporučuju zkusit kreslit schémata podle běžných zvyklostí. Takovýhle kontakty vídám ve schématech cca ze 70. let, spíše starších.
  • reagovat

    36 | Aleš @ | před dvěma roky

    Y/D

    Popravdě jsem nad tím nepřemýšlel co kdyby… No maximálně vyletí pojistka ale s největší pravděpodobností i hlavní jistič a to si nemyslím, že je takový problém. Jinak máte pravdu přes rozpínací kontakt stykače Y by to šlo taky vyřešit což mimochodem jsem nenakreslil, ale ve skutečnosti jsem to tak udělal. A k tomu když někdo tlačítko pustí rychle tak se nic nestane. Dočetl jsem se na netu, že stykač na rozepnutí obvodu potřebuje 10ms (nevím jestli je to pravda) a zkoušel jsem to pustit co nejrychleji jsem mohl a nic se nestalo. Prostě ty kontakty než se přehodí mezi spínačem Y/D je pomalejší než když to ovládají stykače.

  • Peťan: Třífázový zkrat je myslím docela velkej problém. Jak pro stykač, tak pro předřadný jistění. Za předpokladu, že bude předřadný jistič 16B, tak proud nastoupá minimálně na hodnotu 48 A. Ale bude to rozhodně víc. Pokud jsou stykače navzájem blokovaný a pomocné kontakty fungují tak, jak by měly, tak by se stykače potkat neměly. 10 ms by mohlo být - je to půlperioda sinusového průběhu při 50 Hz. Pokud oblouk ve stykači zhasne při prvním průchodu nulou, tak následný zkrat již nehrozí..


  • Ano máte pravdu v tom, že jsou to schéma ze 70 let, protože jsem to podle těch schémat dělal. Vzal jsem si starou knihu technologie po tátovi. V dnešní době jsem na celém internetu nenašel schéma které by bylo bez časového spínače. Časový spínač doma má málokdo jen tak položený a za cenu časového spínače si raději koupím celý přepínač Y/D. Stykače se dají nalézt na smetišti a kdo nechce za přepínač Y/D utratit moc peněz a náhodou má přístup k nějáké rozvaděčové skříni, stykačům a dvěma tlačítkům tak má řešení téměř zadarmo pokud je trochu zručný. Mě celá tahle sranda stála 300Kč :-)

  • Peťan: Tady je takovej nástřel zapojení pouze s tlačítky. Tlačítkem STOP se celý obvod vypne a je bezpečně odpojen od napájecího (ovládacího) napětí. Tlačítkem START se zapne hlavní stykač a zároveň stykač hvězdy. Až po roztočení motoru (během roztáčení není třeba nuceně držet stisknuté tlačítko) se stiskne přepínací tlačítko Y-D, stykač hvězdy se odpojí, stykač trojuhelníku se připojí. Časovou prodlevu mezi stykači tvoří stejně jako u tebe prodleva kontaktů přepínače Y-D a rozpojení přes pomocné kontakty stykačů. Pokud by se použil obyč. časák, tak by se "cívka" připojila ke stykači KM1 a kontakty místo přepínače.
    Nevýhoda proti tvému schématu je použití více ovládacích prvků a nutnost více pomocných kontaktů stykačů (viz obrázek). A abych jenom nerejpal, tak máš dobrý, že po puštění tlačítka nehrozí provoz do Y, ale je blbý, že se musí "hvězda" manuálně držet. Rozběh někdy trvá dlouho.
  • schema

    reagovat

    37 | Aleš @ | před dvěma roky

    Y/D

    [36] Aleš: Jo kdybych na internetu našel něco podobného tak bych to udělal podle toho, ale dnešní doba už je moc pohodlná a každý si radši vypínač koupí než postaví. Já jsem to vyráběl pro budoucího tchána na domácí cirkulárku, protože změnili jistič za nový a pila dřív jela jen do D. Ale to nový jistič Béčkový prostě neutáhne. A platit za silnější je blbost, když to šlo vyřešit za 300Kč :-) Navíc motor 5,5Kw se mi s kotoučem rozběhne ani ne za 5 vteřin a to není takový problém to tlačítko podržet :-) teď už to předělávat nebudu, ale každopádně kdyby se do této srandy ještě někdy pustil tak by bylo dobré kdyby měl podle čeho dělat. Já jsem se díky tomu naučil pořádně 3f soustavu. Chodím sice na ZCU FEL, ale popravdě teorie je trochu jinde než praxe. A jsem rád za tuhle zkušenost.

    reagovat

    38 | Feri @ | před dvěma roky

    Přepínání motoru hvězda - trojúhelník

    SUPER VYSVETLENÉ.....MOC DIK…POMOHLO…

    reagovat

    39 | Václav Kaštovský @ | před dvěma roky

    Porucha

    Dobrý den,
    Na cirkulárce, kde je stykačové přepínání Y/D se mi při přepnutí do D motor nerozběhne na plný výkon, ale začne „mrčet“. Stykače jsou OK, vinutí není přerušené, navíc by se nerozběhlo do Y.Můžete mi prosím poradit? Děkuji

    reagovat

    40 | milan @ | před dvěma roky

    blokovani stykacu

    Dobry den.
    potreboval bych poradit se zapojenim blokovani stykacu.zapinam ventilator tlacitkem ( automaticky prepinac, 3×stykac a casove rele podle hornej schemy)No nevim jak spravne zapojit to blokovani cez NC a NO kontakty na stykacoch.byla by nejaka schema ? Diky

  • Peťan: Blokování stykačů je ve schématech zakresleno. Je to vždycky rozpínací kontakt sousedního stykače nad cívkou stykače. Na obrázcích nahoře je to např. rozpínací kontakt Q14 nad cívkou stykače Q13. U schémat nahoře pozor. Je to schéma s časovým spínačem (K4), který je určen pro rozběh Y-D! Spínací kontakty K4 nespínají současně, ale nejprve sepne kontakt 17-18, ten se po nastaveném čase rozpojí a poté se teprv sepne kontakt 17-28!
    Nejjednodušší je použít relé CRM-2T které slouží k přepínaný Y-D. Schéma je v katalogovém listu.
  • reagovat

    41 | lantros7 | před šesti měsíci

    Jsou někde vedeny schémata zapojení všech typů vačkových spínačů?
    Mám na mysli 16A přepínače 1352 a 1604 s přepínáním 45° 0–1–2,a 10A přepínač 1256.
    Předem díky.

  • Peťan: Přímo na stránkách Obzoru jsem to nezahlédl. Doporučuji napsat na podporu, tam určitě schémata budou mít.
  • reagovat

    42 | Martin | před měsícem

    prosím o radu

    Zdravíčko, ptřeboval bych poradit.sháním schéma zapojení stykačové kombinace hvězda trojúhelník s použitím časového relé TM10 pro přepinání hvězda trojůhelník.já vím , že je to už historie ale mě se jedná o historickou věc ale nějaký magor vykuchal ze stroje všechny dráty a já to teď mám zapojit (obnovit). zatím jsem se s tímto relé nesetkal tak prosím o radu. díky
    Martin

    reagovat

    43 | Michal | před dvěma týdny

    Zdravím,

    chci se jen zeptat zda není chyba na obrazku pod odstavcem „Automatický přepínač (spouštěč)“ Na U1 jde do motoru první fáze L1 a na druhé staně do W2 jde L2.

  • Peťan: I když je to zrovna na tomto obrázku ne zcela přehledné, tak je to zapojeno dobře. Je to kvůli té reverzaci a zdvojenému přívodu. Já osobně bych zapojil pojistky jedny a reverzaci provedl přímo na přívodu. Obrázek asi odstraním a nakreslím něco vlastního.
  • reagovat

    44 | Michal | před dvěma týdny

    [43] Michal: Jestli to chápu správně tak stykač Q14 nahrazuje na svorkovnici motoru svislé propojky (do trojuhelnika). Pokud je to tak, tak se mi ale podle schématu potkají dvě fáze proti sobě.Když se podívám na obrazek víčka skutečné svorkovnice co máte nahoře. Je mezi U1 a W2 propojka a tudíž jsou na stejné fázi (L1).To ale na schématu které řešíme není.Jen pro upřesnění jestli oba koukáme na stejné schéma je to to s červeně ohraničenými stykači. Zkusil jsem zakreslit o co se mi jedná.

  • Peťan: Určitě se žádný zkrat nenastane. Stykač Q14 nahrazuje ony propojky; ty v motoru nejsou. Je lepší si mezi svorky nakreslit cívky, tak jak jsou zapojeny - viz obrázek níž. Levá strana obrázku zobrazuje zapojení vinutí při tom horním zapojení, pravá strana obrázku je při dolním zapojení. Na pravé straně je standardní zapojení - jako by byly vedle sebe tři propojky rovnoběžně |||. Pro zjednodušení je třeba si představit že proud prochází vždy pouze dvěma fázemi a vždy v jednom směru každé cívky.. Nejdřív L1-L2, pak L2-L3 a nakonec L3-L1. V levém zapojení je nejdříve aktivní cívka V, potom W a nakonec U. V pravém zapojení nejdříve V, potom U a nakonec W. Protože jsou cívky pevně umístěny v motoru bude se magnetické pole jednou točit doprava a pak doleva...
    Každopádně takto provádět změnu směru nedoporučuji. Abych řekl pravdu, tak mi tohle zapojení taky dalo chvíli, než jsem ho pochopil...
  • reagovat

    Připojte váš komentář!

    * Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.
    Autor stránek odpovídá vždy do komentáře.
    Nevhodné komentáře budou mazány, případně udělen BAN na IP!