Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Utržená rozeta u Yuki 250 SM

1

Kdo by to byl řekl, že se něco takovýho stane? Jedem s kámošem na projížďku, čerstvě opravené brzdy brzdí, já ho následuji na své Suzuki GSE 500… Když v tom najednou brzdy, zastávka a „nějak mi to nejede…“. Letmý pohled na pootáčející se rozetu při zastaveném kole a je vše jasno. Utrhly se šrouby/čepy/štefty mezi rozetou a nábojem kola.

Nejdříve bylo potřeba nouzově dojet zpět domu, do dílny. Protože to nebylo daleko, zajel jsem pro pár šroubů (M10) a poruchu na místě narychlo vyřešil. Šrouby jsou zašroubované v rozetě a pouze se opírají o náboj kola (Obr. 1). Rozhodně to není moc dobré řešení. Určitě nedoporučuji takto jezdit!

Obr. 1 – Nouzové řešení

Bohužel nemám moc fotek… Nejdříve je potřeba sundat zadní kolo. Tedy rozpojit řetěz (najít a rozpojit spojku na řetězu), odšroubovat brzdový třmen (2× šroub M6, klíč 10), odmontovat zadní kolo (klíč 18 a 21). Z kola je poté nutné sundat segerovku, kterou je rozeta zajištěna. Po jejím odjištění jsou vidět na náboji kola 4 silentbloky ve kterých jsou zbytky čepů, které je nutné vyndat. Některé mohou jít lehce vyklepnout, na některé je nutné použít vytahovák zalomených šroubů. Postup namontování je opačný. Nakonec je nutné kolo srovnat, aby bylo v ose s předním kolem.

Náhradní čepy lze objednat jako náhradní díl asi za 500 Kč i se silentbloky. Jejich kvalita bude asi stejná jako originálních, takže žádná sláva… Na této konkrétní motorce jsou čepy M10×1,25×9 mm (závit, sroupání, průměr čepu). Na internetu jsem našel čepy M10×1,25×10 mm a M8×1,25×9 mm. Takže by bylo nutné vyměnit čepy i se silentbloky, nebo rozetu. Rozhodl jsem se tedy čepy vysoustružit nové z kvalitnějšího materiálu.

Obr. 2 – Originální náhradní díly (zdroj obrázku www.autom.cz)

Čepy jsem vysoustružil z oceli ČSN 11 600. Je to ocel vhodná na strojní součásti namáhané staticky i dynamicky. Na jednu stranu jsem vyřízl běžný závit M10×1,5. Matici jsem použil zajišťovací. Závit ještě pro sichr zakápl lepidlem na závitové spoje. Část čepu mimo závit jsem nastříkl zinkovým sprejem jako ochranu proti korozi. Pokovení by bylo určitě lepší.

Obr. 3 – Vysoustružené čepy

Obr. 4 – Ruční závitování

Obr. 5 – Hotové čepy

Obr. 6 – Namontováno na mašině

Po zajetí několika kilometrů bude potřebovat zkontrolovat, jestli se čepy nepovolily, případně nepraskly. Snad by to mělo být v pohodě. Další porucha vlivem nekvalitního materiálu opravena… Čína je holt Čína.

  1. Petr Petr

    hezké, já jsem projel silintbloky o milimetr na prumeru a zvětšíl pruměr čepu a zatím drží

  2. Peťan: Je lepší si koupit nějakou jetou Suzuki, nebo Hondu. Cenově to vyjde stejně, nebo líp a nejsou s tím takový problémy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.