Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Výměna uhlíků u motoru z pračky

0

Po několika letech provozu automatické pračky (existují dnes ještě jiné?) se stávalo, že při ždímání pračka rušila rádio ve vedlejší místnosti. Rozhodl jsem se pro nejjednodušší variantu – kontrola komutátoru a případná výměna uhlíků.

Pozor! Pračka je napájena životu nebezpečným napětím. Před rozebíráním vždy odpojte pračku ze sítě. Nejlépe přenechte veškerou servisní činnost odborné osobě. U této konkrétní pračky je použitý komutátorový motor. Některé novější pračky mají synchronní motor přímo na hřídeli (direct drive). Vždy záleží na konkrétní pračce.

Nejprve bylo nutné odšroubovat zadní kryt pračky. Kryt drží pouze na dvou šroubech, takže demontáž není nic složitého. Pod krytem už je vidět buben, pod kterým je na dvou šroubech a silentblocích podvěšen motor.

Oba šrouby je nutné vyšroubovat. Každý šroub drží motor na dvou místech (vepředu a vzadu). Poté, co se motor povolí je možné sundat řemen a motor vysunout směrem ven. Přitom je nutné dávat pozor na kabeláž.

Motor s demontovanými šrouby a řemenem

Zde se jedná o komutátorový motor se sériovým buzením. Jde v podstatě o stejný motor jako je např. v ručním nářadí – rozbušce, vrtačce, … Motor je navíc osazen tachogenerátorem (úplně nahoře), takže pračka ví aktuální otáčky – motor má zpětnou vazbu. Motor lze řídit např. u jednoduchou triakovou regulací a směr otáčení měnit přepnutím směru proudu v rotoru.

Parametry motoru:

  • Universal motor HXG52A02.GR03
  • Voltage: 230/240 V, 50/60 Hz
  • Current: 3 A
  • Output power: 350 W
  • Speed: 17000 rpm

Problém u tohoto motoru byl zanesený komutátor zbytky uhlíku. Je to vlastně podobný případ, jako v mém předchozím článku Oprava komutátorového motoru.

Detail komutátoru a uhlíkového kartáče

Detail komutátoru

Demontáž uhlíků je velmi jednoduchá. Stačí odšroubovat dva šroubky a odpojit konektor. Nyní by bylo možné uhlíky vyměnit nejlépe za originální, případně lze vhodnou náhradu najít např. na některém z e-shopu zabývající se motory. Sám mám velmi dobré zkušenosti s Elektromotory Seifert. Kromě různých motorů tam mají uhlíky rozřazené i podle určení.

V tomto motoru byl uhlík ještě v pořádku. Důležité je, aby měl vhodnou délku – měl tedy správný přítlak na komutátor a aby nebyl na konci opálený. To by mohlo signalizovat poškození rotoru. Nutné je zkontrolovat, jestli samotný uhlík jezdí v pouzdru plynule bez zadrhávání a jestli není poškozený vodič k uhlíku.

Držák uhlíku

Komutátor jsem očistil „drátěnou“ Scotch-Brite™ a mezery mezi lamelami pročistil opačnou stranou lámacího nože. Je nutné dávat pozor, aby nedošlo k poškození komutátoru! Sousední lamely nesmí být v žádném případě zkratované (ať už uhlíkem, nebo šponami). Dále je potřeba zkontrolovat jednotlivé vodiče z cívek, jestli nejsou prasklé. U jednoho motoru (nebyl z pračky) jsem narazil na spoustu prasklých vodičů od lamel k cívkám. Rotor bylo samozřejmě nutné vyměnit.

Pokud je komutátor očištěn je možné přistoupit ke kompletaci motoru. Vše se provádí opačným postupem. Tedy namontovat zpět držáky uhlíků, nasunout motor zpět do pračky, nasadit řemen, přišroubovat motor a připojit přívod k motoru.

Očištěný komutátor

Při provozu by motor neměl vydávat „divné“ zvuky, jiskřit a prskat. Pokud jsou s ním i dále problémy je možné, že je poškozen motor (přerušené/zkratované vinutí), nebo poškozená elektronika pračky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.